Mekanın gerçekliği:Dijital çağda mekan kavramının bilimkurgu sinemasında temsili


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, İç Mimarlık Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: CEREN KOÇ

Danışman: İNCİ DENİZ ILGIN

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Vitrivius’dan başlayarak tarihin her döneminde, güçlü mekanların kritik unsurlarından birinin yaratıcı düşünce olduğunu görmekteyiz. Gelişen ve değişen teknoloji, bilim, sanat anlayışı iç mekanda kullanıcı gereksinimlerini ve alışkanlıklarını değiştirirken küreselleşme, kapitalizm ve çeşitli akımlar ile mekan, birbirinin aynısı olan bir tüketim metası haline evrilmiştir. Küreselleşme, kapitalizm, teknolojinin durmaksızın gelişimi gibi etmenlere bağlı olarak tasarım ve süreçleri etkileme gücüne sahip olan yaratıcı düşüncenin günümüzde artık kendi içinde bir girdap oluşturduğu ve kendi kendini tekrar eden bir döngüde kaybolduğuna şahit oluyoruz. Diğer yandan insan varlığıyla tanımlı hale gelen mekan, kullanıcı gereksinimleri, gelişen teknoloji, değişen sanat anlayışı gibi her dönem farklı yorumlanan bilgi yolu ile gittikçe genişleyen ve gerçekliğini yitiren bir anlam kazanmıştır. Gözlemlenen bu durum “gerçeklik” kavramının “mekan” ile olan ilişkisinin, kullanıcıların değişen gereksinimlerine cevap verebilecek aynı zamanda daha yaratıcı bakış açıları geliştirebilecek olan yeni bir araç olabileceği fikrinin doğmasına sebep olmaktadır. Tüm bunların ışığında yapılan bu çalışmanın amacı, iç mekan tasarımında esin sorununun çözümünde alternatif olabilecek bir düşünce olan farklı mekan kavramlarının gerçeklik kavramı üzerinden ele alarak ne tür mesleki fikir ve pratiklerin geliştirilmesine, ne şekillerde katkı yapacağını incelemektir. Bu çalışma, dijital çağda mekana yüklenen yeni anlamlar yoluyla görüntü ve işitim diline dönüştürülmüş mekanların bilimkurgu sinemada belirlenen temsiller üzerinden mekan kurgularını ele almakta ve olası uygulama alanlarından biri olan iç mimariye odaklanmaktadır Çalışmanın temel araştırma konusu bilimkurgu sinemasında kullanılan mekan anlatımların gerçeklik kavramı üzerinden mimari ve iç mimaride nasıl bir ifade ortamı yarattıklarıdır. ABSTRACT It is witnessed that creative thinking, which has an impact on design and processes based on factors has formed a whirlpool inside and been disappearing in a repeating cycle today. On the other hand, space that has become identified by means of human existence has taken on a new meaning interpreted differently, expanding progressively through knowledge and losing its reality in every era just like users’ requirements, developing technology, changing sense of art. The observed situation has led to the conclusion that the relationship of the concept “reality” with “space” is likely to be a new means which can fulfill users’ changing requirement and develop more creative viewpoints as well. In consideration of all these, the aim of the study is to research in what ways and what types of professional opinions and practices the different concepts of “space” that could be an alternative to solve the problem “inspiration” in indoor design will make contribution to developing on the basis of the concept of “reality”.The study discusses creative thinking processes and environments in design depending upon the identified representations in science fiction cinemas of spaces that have been converted into the language of display and audio through new meanings ascribed to space in digital era, and focuses on interior architecture, a potential field of application.