Okul öncesi 4-6 yaş çocuklarında algısal motor gelişim programlarının denge ve çabukluk üzerine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Spor Bilimleri Fakültesi, Antrenörlük Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2002

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ERTAN TÜFEKÇİOĞLU

Danışman: İNCİ BANU AYÇA

Özet:

Okul öncesi, hareket becerisine en olumlu ve kalıcı katkıların yapılabileceği bir dönemdir. Bu dönem tüm yaşama yön verebilecek gelişim aşamalarını kapsar. Duyarlı yaş devrelerinde uygun eğitim programlarının çocuğun gelişimini hızlandırdığı bilinmektedir. Bu nedenle algısal motor aktivitelere katılımın çocuğun motor yeteneklerine katkısının önemli olduğu inancı ile bu çalışma başlatılmıştır. Bu çalışma ile algısal motor gelişim programlarının, denge ve çabukluk üzerine etkisini incelemek amaçlanmıştır. Ülkemizde son yıllarda okul öncesi döneme büyük önem verildiği görülmektedir. Bu alanda yapılan çalışmalar ve sürekli yenisi açılan eğitim kurumları bunun en büyük göstergesidir. Ancak hareket eğitimini ve gelişimini ilgilendiren konularda, hali hazırda müfredatın yetersiz olduğu görülmektedir. Bu sahada yapılacak daha çok çalışmaya ihtiyaç duyulmakta ve çalışmamızın bu konuya katkılar sağlaması beklenmektedir. Çalışmaya 30 deney 32 kontrol grubu olmak üzere 62 çocuk katılmıştır. Çalışma 14 hafta ve haftada 3 gün olarak uygulanmıştır. Çalışmanın başında ve sonunda her iki gruba da ön test ve son test uygulanmış gruplar kendi içlerinde ve birbirleriyle karşılaştırılmışlardır. Deney ve kontrol grubunun antropometrik ve motor performans değerleri ölçülmüştür. Bulgular değerlendirildiğinde çalışmaya katılan çocukların motor performanslarında artış görülmüştür. 2. SUMMARY Pre-school is a period in which the most positive and the most permanent contributions for movement skills can be realized. This term includes the improvement phases that can lead the life time. The main reason to initiate such a study is the belief that children's participating in sensory motor activities contributes motor abilities. Within this study, it is aimed to examine the effects of sensory motor improvement programs on balance and quickness. The attention paid to pre-school term is being observed in last a few years in our country and the studies and number of education establishments, which is increasing day by day, are the most important indicators. However, current curriculum related to movement education and improvement do not seem satisfactory. More studies are needed to be carried out and this study is expected to be an additive for this field. Totally 62 children joined to this study - 30 children as test group and 32 children as control group. Study was scheduled to continue 14 weeks and 3 days in a week. At the beginning and end of the study a pre-test and final-test was applied, and subjects were compared within and between groups. Antropometric and motor performance values of the test group and the control group were measured. As a result, evaluation of the data obtained from the subjects indicated an increase for participant's motor performance.