Web tabanlı uzaktan eğitimin çalgı (gitar) eğitiminde uygulanabilirliği / Applicability of web based distance learning in instrumental (guitar) training


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Okan Yungul

Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): Ajda Aylin Can

Eş Danışman: Abdullah Düvenci

Özet:

Bu araştırmada, Web Tabanlı Uzaktan Eğitim (WTUE) yönteminin Güzel Sanatlar Liseleri'ne yönelik çalgı (gitar) eğitiminde uygulanabilirliğinin ortaya konması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda gitar eğitimine yönelik senkron ve asenkron model kapsamında web tabanlı deneysel bir çalışma geliştirilmiş ve Marmara Üniversitesi Uzaktan Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi'nde kullanılan Eğitim Yönetim Sistemi üzerinden gerçekleştirilmiştir. Araştırma, Aydın Doğan Güzel Sanatlar Lisesi'nde, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında, iki ayrı çalışma grubuyla gerçekleştirilmiştir. Web tabanlı çalgı eğitiminin değerlendirilmesi amacıyla 11. ve 12. sınıfta gitar eğitimi alan 8 öğrenci ile birinci çalışma grubu, başlangıç gitar eğitiminin değerlendirilmesi amacıyla hiç gitar eğitimi almamış 2 öğrenci ile ikinci çalışma grubu oluşturulmuştur. Birinci çalışma grubunda yer alan öğrencilerle 8 hafta süresince, ikinci çalışma grubunda yer alan öğrencilerle 4 hafta süresince gitar eğitimi dersleri gerçekleştirilmiştir. Karma yöntemin kullanıldığı araştırmada, öntest–sontest eşleştirilmiş kontrol gruplu seçkisiz gerçek deneysel desen nicel yöntem kapsamında, görüşme ve gözlem teknikleri nitel yöntem kapsamında uygulanmıştır. Araştırmada, gitar performans dereceleme ölçeği (GPDÖ), başlangıç gitar eğitimi temel davranışlar değerlendirme formu, bireysel çalgı dersi tutum ölçeği, gitar dersi başarı testi (GDBT), yapılandırılmış ders gözlem formu ve görüşme formu veri toplama araçları olarak kullanılmıştır. Araştırmada, nicel verilerin toplanmasında kullanılan öntest ve sontestler, istatistiksel analiz yöntemi kapsamında bağımsız iki grup ortalamaları arasındaki farkın önemlilik testinin nonparametrik karşılığı olan Mann Whitney U testi ile, bağımlı iki grup ortalamaları arasındaki farkın önemlilik testinin nonparametrik karşılığı olan Wilcoxon testi ile analiz edilmiş ve yorumlanmıştır. Deneysel çalışma ile ilgili öğrenci görüşleri betimsel analiz yöntemi kapsamında analiz edilmiş, yapılan analiz sonucu belirlenen temalar ve kodlar yorumlanmıştır. Gözlem tekniği ile elde edilen veriler yapılandırılmış ders gözlem formu kullanılarak analiz edilmiş ve yorumlanmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre Güzel Sanatlar Lisesi çalgı (gitar) eğitimi programının WTUE yöntemiyle uygulanabildiği ve bu yöntemin geleneksel çalgı eğitimine alternatif olarak kullanılabileceği sonucuna ulaşılmıştır.