Aile katılımlı proje tabanlı öğrenme yaklaşımının 60-72 aylık çocukların farklı kültürlere bakış açısına etkisinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYŞE BETÜL ÖZKARABACAK

Danışman: Necla Tuzcuoğlu

Özet:

AİLE KATILIMLI PROJE TABANLI ÖĞRENME YAKLAŞIMININ 60-72 AYLIK ÇOCUKLARIN FARKLI KÜLTÜRLERE BAKIŞ AÇISINA ETKİSİNİN İNCELENMESİ Bu araştırma, 60-72 aylık çocuklar için aile katılımlı proje tabanlı öğrenme yaklaşımıyla uygulanan programın çocukların farklı kültürlere bakış açılarına olan etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmaya veri oluşturmak amacıyla; “Farklı Kültürlere Bakış Aile Ölçeği”, “Farklı Kültürlere Bakış Öğretmen Ölçeği” “Çocuk Soru Listesi” kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, İstanbul ili Üsküdar ilçesinde bulunan 1 resmi ilköğretim okulunun anasınıfları oluşmuştur. 34 çocukla yapılan çalışmada, deney ve kontrol grubuna ön test uygulanmış, daha sonra 8 haftalık eğitim programı uygulanmış ve en son deney ve kontrol grubuna son test uygulanmıştır. Ön test ve son test sonuçları test edilmiştir. Araştırmada elde edilen veriler, SPSS 17.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın bulguları hem aile ve öğretmenlerin çocukları değerlendirmelerine hem de çocukların kendilerine uygulanan soru listesiyle değerlendirmelerine göre, deney grubu lehine anlamlı bir farklılık olduğunu göstermektedir. Buna göre, deney grubunun farklı kültürlere ilişkin bakış açılarında, kontrol grubuna oranla artış saptanmıştır. Bu sonuca göre hazırlanan programın başarılı olduğu sonucuna varılmıştır. Anahtar Sözcükler: Farklı Kültürleri Tanıma, Çok Kültürlü Eğitim, Proje Tabanlı Öğrenme, Aile Katılımı, Okul Öncesi Eğitim. ABSTRACT AN INVESTIGATION OF EFFECTS OF FAMILY INVOLVED PROJECT BASED LEARNING APPROACH ON PERSPECTIVE OF 60-72 MONTHS CHILDREN ON DIVERSE CULTURES This research is carried out in order to investigate the effects of a program, that is for 60-72 months children and perfomed using family involved project based learning approach, on perspective on diverse cultures. In order to obtain necessary data, “Perspective on Diverse Cultures Family Scale”, “Perspective on Diverse Cultures Teacher Scale” and “Child Question List” are used. The research study group is children in kindergardens of a public primary school in Uskudar district of Istanbul. In the research involving 34 infants, a pre-test is applied to experimental and control groups, then an 8 week education program is implemented and finally a final test is applied to both control and experimental groups. The correlation between pre-test and final test is analyzed. The obtained data were analyzed using SPSS 17.0 software. The findings of the study proved that there is a significant difference on behalf of the experimental group according to both evaluations for children by teachers and parents and children’s evaluation with a list of questions applied to them. According to results, there is an improvement in perspective on diverse cultures of experimantal group in comparison to control group. As a consequence of findings, the program is found succesful. Key Words: Recognition of Diverse Cultures, Multicultural Education, Project-Based Learning, Parent Involvement, Preschool Education.