Avrupa Birliği ve Türkiye’de medya sahipliği ve finans ilişkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Gülay Özgür

Danışman: MEHMET ŞEVKET SAYILGAN

Özet:

AVRUPA BİRLİĞİ’NDE VE TÜRKİYE’DE MEDYA SAHİPLİĞİ, FİNANS İLİŞKİSİ Avrupa Birliği ile Türkiye arasındaki ilişkiler Ankara Anlaşması’nın 1963 yılında imzalanmasıyla başlamıştır. Aralık 1999 Helsinki Zirvesi’nde ise Türkiye’nin adaylığının teyit edildiğini ve bu ülke için de bir katılım öncesi strateji ve katılım ortaklığı belgesi hazırlanacağını ifade eden AB Konseyi’nin yükümlülük ve beklentilerin ön plana çıktığı bir döneme girilmiştir. Türkiye Avrupa Birliği ilişkileri, 17 Aralık 2004’te alınan kararlar ile ilerleme kaydedilmiştir. Birliğe uyum süreci kapsamında, gerçekleştirilen müktesebatlarda, Türkiye’den; Tarım, Balıkçık, Görsel-işitsel politikalar... Vb. alanlara ilişkin eksikliklerini tamamlaması istenmiştir. Bu çalışma ile AB’ye uyum sürecinde; Türkiye’deki ve AB’deki basın işletmelerinin mülkiyet yapıları, rekabet politikaları, mali yapı analizleri hakkında bilgi verilmeye çalışılmıştır. 1980’lerde başlayan ticari yayıncılık ile, tamamen kontrölsüz sektörde, medyada varolan tablo ve reklam piyasası ve bununla birlikte politik çıkarlar değişiklik göstermiştir. Bundan dolayı, Medya alanında, çeşitli kural, düzenleme ve politikalar Avrupa Birliği Kriterlerinde yer almaktadır. İçerisinde Avrupa Parlemantosu, Avrupa Konseyi ve diğer uluslararası güçlü derneklerin bulunduğu, Uluslararası Kuruluşlar, medya sistemi için resmi uyarı ve tavsiyeler yoluyla sorumluluklara sahiptirler. Türkiye Basın Yasası, Avrupa Birliği Direktifleri ve Prensipleri içerisinde tam bir uyumluluğa sahip değildir. ABSTRACT The relationship between Turkey and the European Union, since the Ankara European Council declared Turkey as a candidate state and asked the Commission to prepare a Pre-Accession Strategy and an Accession Partnership for Turkey. Turkey-EU Relations have been gone by the decisions dated 17 December 2004, hasted. In the processes of accession to Union, in the acquisitions, Turkey had been asked to fulfill the conditions about policies on Agriculture, Fishery, Audio-Visual etc. In this study, in the process of accession to Union, information has been tried to give about market conditions, competing policies and financial structure analyses of press businesses in Turkey and EU. When commercial press began in the 1970s, in a totally unregulated marketplace, it changed the media scene and the advertising market, as well as the political stakes. Therefore there are some European Union’s role regulation and policy at EU level about media sector. The İnternational Communities – including the European Parliament, the Council of Europe and other influential international institutions– have responded by issuing formal warnings and recommendations to media system. The Turkish legislation to press does not fully comply with provisions included in the EU directives and the EU principles for the mass media sector. Key Words:The Media Ownership in European Union (EU) and in Turkey, Media Companies of Form of Ownership and Media Polics