Ortaöğretim öğrencilerinin matematiğe karşı tutumları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2001

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ÖZGE ÖZLÜ

Danışman: Levent Deniz

Özet:

Bu araştırma, ortaöğretim öğrencilerinden alan tercihlerini yapmış olan Lise II.sınıf öğrencilerinin matematiğe karşı tutumlarının ve bu tutumların cinsiyet, okul türü, alan, algılanan matematik başarısı ve öğretmenin algılanan yeterliliği ile ilişkilerinin belirlenmesi genel amacıyla yürütülmüştür. Araştırmanın evrenini İstanbul ilindeki resmi ve özel karma liselerin Lise 2. sınıflarında okuyan öğrenciler oluşturmaktadır. Oranlı küme örnekleme ile 7 resmi lise ve 3 özel lise daha sonra bu okullardan Fen, Türkçe-Matematik ve Sosyal alanlarının her birinden orantısız küme örnekleme ile rasgele bir Lise II.sınıf seçilmiştir. Böylece araştırmanın örneklemi 656 öğrenciden oluşmuştur. Araştırmada, daha önce Erol (1989) tarafından ortaöğretim öğrencilerinin matematik tutumlarını ölçmek için geliştirilmiş olan Matematik Tutum Ölçeği (MATT) kullanılmıştır. Bu ölçek, Matematiğin Algılanan Yararlılığı, Anne Babanın Algılanan Matematik Tutumu, Matematiğin Erkek Alanı Olarak Algılanması, Algılanan Kaygı, Algılanan Yetenek ve Matematik Derslerine Karşı Tutum olmak üzere 6 alt ölçekten oluşmaktadır. Araştırmada elde edilen veriler amaç doğrultusunda istatistiksel değerlendirmelere tabi tutulmuştur. İlişkisel çözümlemelerde tek yönlü varyans analizi ve "t" testi teknikleri kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini oluşturan Lise II.sınıf öğrencilerinin genel matematik tutumlarının, algıladıkları anne babalarının matematik tutumlarının, algıladıkları kaygılarının, algıladıkları yeteneklerinin, matematik derslerine karşı tutumlarının orta seviyede olduğu, matematiğin yararlılığına yönelik tutumlarının yüksek, matematiği erkek alanı olarak algılamalarının ise düşük seviyede olduğu belirlenmiştir. Kız öğrencilerin matematik tutumlarının erkek öğrencilerin matematik tutumlarından daha olumlu olduğu saptanmıştır. Bu farklılığı oluşturan alt ölçeklere bakıldığında, kızların algıladıkları anne babalarının matematik tutumları ve matematik derslerine karşı tutumları erkeklere göre daha olumlu; matematiği erkek alanı olarak algılamaları daha düşüktür. Yani matematikte cinsiyet ayrımının olmadığına yönelik tutumları daha yüksektir. Özel lise öğrencilerinin matematik tutumlarının resmi lise öğrencilerinin matematik tutumlarından daha olumlu olduğu belirlenmiştir. Özel lise öğrencileri lehine çıkan bu sonucun her alt ölçek için geçerli olduğu görülmüştür. Matematik tutumlarının alanlara göre farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Fen alanındaki öğrencilerin daha pozitif tutumlara sahip oldukları görülmüştür. Matematiğin erkek alanı olarak algılanması alt ölçeği alanlara göre farklılık göstermemiştir. TM alanındaki öğrencilerin tutum puanları Fen alanındaki öğrencilere yaklaşık bulunmuştur. En düşük tutum puanlarına ise Sosyal alanındaki öğrencilerin sahip olduğu görülmüştür. Öğrencilerin matematik tutumları algıladıkları matematik başarılarına göre farklılık göstermiştir. Öğrencilerin algıladıkları matematik başarı seviyeleri arttıkça matematiğin yararlılığına yönelik, matematik derslerine yönelik tutum puanlarının ve algıladıkları yeteneklerinin yükseldiği belirlenmiştir. Tersine, matematiği erkek alanı olarak algılamalarının ve algıladıkları matematik kaygılarının düştüğü saptanmıştır. Anne babanın algılanan matematik tutumunun ise öğrencilerin algıladıkları matematik başarılarına göre farklılık göstermediği bulunmuştur. Matematik tutumları öğretmenin algılanan yeterliliğine göre farklılık göstermiştir. Bu farklılık her alt ölçekte görülmüştür. Öğretmenin algılanan yeterlilik seviyesi arttıkça öğrencilerin matematik tutum puanları da artmaktadır. ABSTRACT ATTITUDES TOWARDS MATHEMATICS OF HIGH SCHOOL STUDENTS The aim of this research is to reveal the attitudes of Lycee 2 students towards maths and those are the students who have chosen their study fields. Also it is aimed to find out relations between mathematics attitudes and sex, school type , study field, the perceived math success and the perceived competence of the teacher. The population of this research contains the lycee 2 students which are in both state and private mixed schools in Istanbul. First 7 state lycee and then 3 private lycee was chosen by proportional quato sampling and then one lycee 2 class from each study fields was chosen randomly by nonproportional quato sampling. Thus the sample of this study contains 656 students. In this study, Maths Attitude Scale (MATT) which was developed by Erol (1989) in order to measure the attitudes of high school students towards maths. This scale contains 6 sub scales which are the perceived usefulness of maths, the perceived attitude of parents towards math, perception of maths as a male domain, perceived anxiety, perceived ability and attitude toward math lessons. The data collected in this study was analyzed using one tail variance analyses and "t" test techniques. It is revealed that the attitudes of Lycee 2 students which are the samples of this study is in modarate level in attitudes toward maths in general, the perceived attitude of parents towards maths, perceived anxiety, perceived ability and attitude toward math lessons scales. The attitudes towards perceived usefulness of maths are found to be high and perception of maths as a male domain are found to be low. It is found that the attitudes of females toward maths is more positive than males. When the sub scales that causes difference are considered, the perception of the females about the attitudes of their parents and their attitudes toward maths is more positive than the males and their perception of maths as a male domain is lower. Thus, they have stronger beliefs about there is no sex difference in maths. The attitudes of the private lycee students are more positive than the state schools. This is the situation in all sub scales. It is found out that the attitudes toward maths differ according to the fields. The results show that science students have more positive attitudes towards maths than all other students in other study fields. On the other hand no statistically significant difference was found between students in different study fields for the perception of maths as a male domain. The attitude scores of students in Turkish-Mathematics (TM) field is closer to those in science. The lowest attitude scores are seen on the students in social sciences. The attitudes of students toward maths differ according to their perceived success in maths. It is found that when the perceived success level of students becomes higher, their perception of the usefullness of maths and the scores of attitudes toward maths and their perceived ability becomes higher. In contrast, their perception of math as a male domain and their perceived maths anxiety becomes lower. On the other hand, the perceived attitudes of the parents don't differ according to students' perceived math success. Attitudes toward maths differ according to students' perceived teacher competence. This difference is seen in all sub-scales. When students' perceived teacher competence becomes higher, the attitude scores of the students become higher too.