Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yabancı Diller Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Almanca
Öğrenci: ŞENGÜL YILMAZ
Danışman: Recep Ragıp Başbağı
Özet:
ÖZET
Bu araştırmada biri B1 diğeri B2 seviyesinde Almanca öğrenmeye yönelik ders
kitaplarında kullanılan konuşma etkinlikleri incelenmiştir. Bu amaçla Schatz’ın (2006)
alıştırma ve etkinlik tipleri ölçütleri ile Canale/Swain’ in (1980) iletişimsel beceri
modeli birleştirerek özgün bir kriter kataloğu oluşturulmuştur. İlaveten Funk’un (2006)
kalite emareleri adlı çalışması baz alınarak incelenen Almanca ders kitaplarındaki
konuşma becerisi aktarımının güncel kriterlere uygunluğu saptanmak istenmiştir.
Araştırmanın örneklemini Almanya basımlı Yabancı dil olarak Almanca dersinde
okutulan, Klett Yayınevinden B1 seviyesinde “Aspekte neu B1 plus” ve B2 seviyesinde
“Aspekte neu B2” adlı iki farklı ders kitabı oluşturmaktadır.
Araştırmada oluşturulan kriter kataloğuna göre örneklem nicel araştırma yöntemiyle
taranmış ve sonrasında betimsel analiz yöntemine göre yorumlanmıştır.
Araştırmada aşağıdaki sorulara cevap aranmıştır:
1. B1 ve B2 dil seviyesinde incelenen Almanca ders kitaplarındaki konuşma
becerisine dair alıştırmalar ne gibi farklılıklar göstermektedir? Hangi dil
seviyesinde hangi tip alıştırmalara ne sıklıkla ve nasıl yer verilmiştir?
2. İncelenen ders kitaplarındaki konuşma becerisine dair alıştırmalar Funk’un
konu alanı ders kitabı kriterlerine uygun mudur?
İncelenen ders kitaplarındaki diyaloglar ortak Avrupa referans
çerçevesinin belirlediği özelliklere sahip midir?
Öğrencilere aktif olarak konuşma fırsatı sunulmakta mıdır?
İncelenen ders kitaplarında otomasyon ve dilsel akıcılık için
alıştırmalar bulunmakta mıdır?
İncelenen ders kitaplarında gerçek iletişime yaklaştıran çok sayıda alıştırma mevcuttur.
Burada öğrencilerin dili başkalarıyla iletişim kurmak için kullandıkları için ve bunun
asıl hedef beceri olduğu gözlemlenmiştir. Her iki ders kitabı da Avrupa Ortak Dil
başvuru Referans Metninin ölçüt ve beklentilerine uymaktadır. Bu çerçevede
öğrencilerin konuşmalarını geliştirmelerine fırsat tanımaktadır. Ancak söz konusu ders
kitaplarında dilsel akıcılığı artırmaya yönelik alıştırma eksikliği bulunmaktadır.