Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2017
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ESRA BUDAK
Danışman: Musa Üce
Özet:
Araştırmanın amacı, 10. sınıf öğrencilerin çevre kimyası konusunda yer alan kavramları öğrenmeleri, kimya dersine yönelik tutumları ve çevresel tutumları üzerine, kavramsal değişim yaklaşımı içerisine giren kavram değiştirme metinlerinin kullanıldığı yapılandırmacı yaklaşımın ve bilgi aktarımı şeklinde gerçekleştirilen geleneksel öğretimin etkisini araştırmaktır. Araştırma 2015-2016 öğretim yılında İstanbulda bir devlet okulunun iki farklı sınıfında bulunan toplam 67 öğrencinin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Sınıflardan biri deney grubu (34) diğeri ise kontrol grubu (33) olarak seçilerek, ön test son test kontrol gruplu deneme modeli kullanılmıştır. Deney grubuna kavramsal değişim metinleri yöntemi, kontrol grubuna ise geleneksel öğretim yöntemi uygulanmıştır. Veri toplama amacıyla uygulama öncesinde ve sonrasında Kimya Tutum Ölçeği, Çevresel Tutum Ölçeği ve Çevre Kimyası Kavram Başarı Testi kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizi SPSS (Statistical Package for Social Sciences) ile yapılmıştır. Çalışmanın hipotezlerini test etmek amacıyla, bağımsız gruplar için t testi ve bağımlı gruplar için t testi analizi kullanılmıştır. Uygulama öncesi ön testlerde deney ve kontrol grupları arasında anlamlı bir fark tespit edilmemiştir. Araştırma sonunda ise, Kavramsal Değişim Metinleri uygulamalarının gerçekleştiği öğrencilerin akademik başarıları ve çevresel tutumları Geleneksel Öğretim uygulanan gruba göre anlamlı bir şekilde olumlu yönde farklılaşmıştır. Ancak, kavramsal değişim metinlerini kullanan öğrencilerin kimya dersine olan tutumlarında belirgin bir fark olmadığı gözlemlenmiştir. Araştırma, araştırmacılara ve eğitimcilere yapılan önerilerle tamamlanmıştır.