Sosyo-kültürel oluşturmacılık temelinde tasarlanan öğretimin ortaöğretim öğrencilerinin periyodik özellikleri öğrenmeleri üzerine etkisinin belirlenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ŞEBNEM GENÇ

Danışman: FİLİZ KABAPINAR

Özet:

SOSYO-KÜLTÜREL OLUŞTURMACILIK TEMELİNDE TASARLANAN ÖĞRETİMİN ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN PERİYODİK ÖZELLİKLERİ ÖĞRENMELERİ ÜZERİNE ETKİSİNİN BELİRLENMESİ Bu araştırmanın amacı, periyodik özelliklerden atom yarıçapı, iyonlaşma enerjisi, elektron ilgisi ve elektronegatiflik kavramlarına ilişkin sosyo-kültürel oluşturmacılık temelinde bir öğretimin tasarlanması ve lise 1. sınıf öğrencilerinin öğrenmeleri üzerine olan etkisinin belirlenmesidir. Araştırmada kontrol gruplu ön test-son test deneysel desen kullanılmıştır. Aynı okulun lise 1. sınıfları arasından dört eşdeğer grup seçilmiştir. Grupların eşdeğerliğinde ön test işlevi gören Kavramsal Anket, Mantıksal Düşünme Yeteneği Testi, İletişim Becerileri Değerlendirme Ölçeği ve öğrencilerin bir önceki döneme ait kimya sınav puanları ortalamaları kullanılmıştır. Bu ölçekler doğrultusunda eşdeğer olduğu belirlenen sınıflar rasgele kontrol ve deney grupları olarak seçilmiştir. Kontrol grubunda, bilgi aktarımına dayalı geleneksel öğretim yöntemi uygulanırken deney gruplarında sosyo-kültürel oluşturmacı öğrenme anlayışı temelindeki öğretimler uygulanmıştır. Öğretim, öğrencileri bilgiye adım adım ulaştıracak Periyodik Özellikler Öğretim Materyali ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma bulguları, sosyo-kültürel oluşturmacılık temelinde tasarlanan öğretimin öğrencilerin atom yarıçapı, iyonlaşma enerjisi, elektron ilgisi ve elektronegatiflik kavramlarını öğrenmelerinde başarılı olduğunu ortaya koymaktadır. Bulgular ayrıca, tasarlanan öğretimin geleneksel öğretim yönteminden daha başarılı olduğunu da göstermektedir. Akran öğretiminin uygulandığı iki deney grubu, sınıf içi tartışma yönteminin uygulandığı deney grubuna göre daha başarılı bulunmuştur. Geleneksel öğretimin uygulandığı kontrol grubundaki öğrencilerin, öğretim sonunda iletişim becerilerinde gerileme gözlenmiştir. Anahtar Sözcükler: Sosyo-kültürel oluşturmacılık, akran öğretimi, iyonlaşma enerjisi, elektron ilgisi, elektronegatiflik. ABSTRACT DETERMINING THE EFFECT OF TEACHING PROJECTED ON THE BASIS OF SOCIO-CULTURAL CONSTITUTION ON HIGH SCHOOL STUDENTS’ LEARNING ON THE PERIODIC FEATURES The purpose of this research is to project an education on basis of socio-cultural constructivism related to the concepts of “Atomic Radii”, “Ionization Energy”, “Electron Affinity”, “Electronegativity”. In addition, we aim to find out its effect on learning ability of 9th grade high school students. During our project, an experimental design of pre-test-post –test with a control group was used. Four equivalent groups were selected from 9th grades of a high school. For an equivalent pretest study, Conceptional Questionnaire, The Test of Logical Thinking Ability, The Scale of Assessing Communication Skills were used. We also used the average marks of chemistry exams which the students took in previous term. With the help of these scales equivalent were found and control and experimental groups were randomly selected. In control groups, classical learning method of information giving was practised but in experimental groups new methods which are based socio-cultural constructivism were practised. Education is reasiled by Periodical Features Education Material which reaches the students to information step by step. Findings of the research shows that the education projected on the basis of socio-cultural constructivism became successfull at students’ learning of “Atomic Radii”, “Ionization Energy”, “Electron Affinity”, “Electronegativity” terms. The findings also shows, that the projected teaching is more successful than the traditional teaching method. It was find out that, two experimental groups which peer learning was practised was more successful than the experimental group which class discussion method was used. There was a decrease in the marks of the students traditional teaching group’s communications skills. Key Words: Socio-cultural constructivisim, peer learning, ionization energy, electron affinity, electronegativity.