6. sınıf öğrencilerinin sayı duygusu kavramı açısından mevcut durumlarının analizi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Sevinç Harç

Danışman: SARE ŞENGÜL

Özet:

6. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SAYI DUYGUSU KAVRAMI AÇISINDAN MEVCUT DURUMLARININ ANALİZİ Sayı duygusu, kişinin sayıları ve sayıların işlemler üzerindeki genel kavrayışı olarak tanımlanmaktadır (NCTM, 1989). Buna ek olarak kavramları esnek bir şekilde kullanarak matematiksel yorumlar yapabilme; sayılar ve işlemlerle ilgili faydalı stratejiler geliştirebilme yeteneği ve eğilimi olarak ifade edilmektedir. Sayı duygusu gelişmiş çocukların, sayıların anlamlarını iyi anladıkları, sayılarla ilgili birden fazla yorum ve tanımlama yapabildikleri, sayıların mutlak büyüklüklerini fark edebildikleri, sayılarla işlem yapmanın faydalarını anlayabildikleri ve strateji kullanarak zihinden hesaplama yapabildikleri, sayısal anımsama işaretleri ile ilgili bir sistem geliştirdikleri kabul edilmektedir. Bu araştırmada, 6. sınıf öğrencilerinin sayı duygusu bileşenleri açısından mevcut profillerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma 2009-2010 eğitim öğretim yılında İstanbul’da bulunan bir devlet okulunda 95 adet öğrenciye uygulanmıştır. Çalışmada sayı duygusu ölçümü ile ilgili yazın taranmış, bunun sonucunda bir sayı duygusu testi geliştirilmiştir. Bu test Reys ve diğerlerinin (1999) çalışmasında, sayı duygusunun üzerine oturtulduğu bileşenler temel alınarak şekillendirilmiştir. Araştırmanın sonucunda, öğrencilerin çok az bir kısmı sayı duygusu kullanarak sorulara doğru cevap vermiştir. Sayı duygusu kullanılarak en fazla doğru cevap verilen bileşen “Ölçüm referansları” olmuştur. Cinsiyetin sayı duygusu kullanarak doğru cevap verme üzerinde bir etkisi olmadığı fakat öğrencilerin matematik başarıları ile sayı duygusunu kullanma başarıları arasında pozitif bir ilişki bulunmuştur. Anahtar Kelimeler: Sayı duygusu, Zihinden işlem yapma, Tahmin etme, Esnek hesaplama ABSTRACT ANALYSİS OF THE CURRENT SİTUATİON OF THE 6TH GRADE STUDENTS İN TERMS OF NUMBER SENSE CONCEPT Number sense refers to a person's general understanding of number and operations. It also includes the ability and inclination to use this understanding in flexible ways to make mathematical judgments and develop useful strategies for handling numbers and operations. The NCTM Standards document (1989) stated that children with good number sense have well-understood number meanings, have multiple interpretations and representations of numbers, can recognize the relative and absolute magnitudes of numbers, appreciate the effects of operating on numbers, and have developed a system of numerical benchmarks. In this research, we aimed at getting a picture of 6th grade students number sense. It has been carried out in a state school in 2009-2010 with a sample of 95 students. Having reviewed the relevant literature, number sense elements presented in Reys and friends (1999) have been used to construct a number sense test appropriate for the 6th grade students. The results have shown that only a small percentage of the studnets seemed to have utilised number sense in their responses. The most common use of numder sense was the element as described in reys as benchmark. While gender of the students does not seem to have any effect on the use of number sense, students school grades seems to be positively correlated with the use of number sense. Anahtar Kelimeler: Number sense, Mental calculation, Estimating, Flexible calculation.