Genç kız dergilerinde kimliğin inşası ve bu bağlamda Heygirl dergisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYŞEGÜL ERTEKİN

Danışman: FİLİZ AYDOĞAN BOSCHELE

Özet:

GENÇ KIZ DERGİLERİNDE KİMLİĞİN İNŞASI VE BU BAĞLAMDA HEYGIRL DERGİSİ Angela McRobbie 1978 yılında kaleme aldığı makalesinde o yıllarda İngiltere’de en çok satan genç kız dergisi Jackie’yi incelemiş, Jackie’nin sadece eğlencelik bir dergi olmaktan çok, genç kız kimliğinin inşasında çok önemli bir yer tutan ‘kadınsılık’ kavramının dayandırıldığı bir ideolojiler sistemi olduğunun altını çizmiştir. Bir başka deyişle Jackie dergisi, genç kızlara toplumda varolan baskın toplumsal cinsiyet değerlerini empoze eden ve bir şekilde bu değerlerin kabul edilmesi için genç kızların rızasını alan bir mesajlar sistemidir. Bunu yaparken de genç kızları tüketime teşvik etmektedir. Bu çalışmada, McRobbie’nin bu makalesinde kullandığı inceleme yöntemi kullanılarak, Türkiye’deki Heygirl dergisinin 2010 yılı boyunca çıkarmış olduğu 12 sayı incelenmiştir. Çağımızın postmodern tüketim ortamında Heygirl dergisinde genç kız kimliğinin temsil ediliş şekli, genç kızlardan ne gibi roller beklendiği veya genç kızlara ne tür mesajlar verilerek kimliklerinin nasıl şekillendirilmeye çalışıldığı incelenmiştir. Heygirl dergisinin içeriği ile toplumdaki baskın tüketim davranışları ve erkek egemen toplumsal cinsiyet rollerinin nerelerde kesiştiği araştırılmaya çalışılmıştır. Sonuç olarak, Heygirl dergisinin kimlik, toplumsal cinsiyet ve tüketim konularını günümüzün postmodern toplumunda varolan baskın değerlere uygun olarak işlediği ortaya çıkmıştır. Heygirl dergisindeki çağa uygun olarak varolan baskın söylem, erkek egemen toplumsal cinsiyet kodlarını empoze etmekte ve ayrıca tüketime teşvik eden kodları da bu kodların beraberinde kullanmaktadır. ABSTRACT CONSTRUCTION OF IDENTITY IN TEENAGE MAGAZINES AND HEYGIRL MAGAZINE IN THIS CONTEXT Angela McRobbie, in her article published in 1978, analyzed the best-selling UK magazine Jackie which was oriented for young girls. She underpinned the fact that Jackie was not only drafted for entertainment purposes but rather emphasized the system of ideologies that the concept of ‘feminity’ was based upon and that occupied a very significant role in the construct of young girls’ identity. In other words, the magazine Jackie is a composition of messages that underlined the dominant gender roles in the society and that seeked for consents of these young girls for the acceptance of these values. Whilst doing so, young girls were encouraged for further consumption. In this vein, researcher of the present study has utilized the same methodological perspective on 12 editions of the magazine Heygirl, 2010. Considering the consumption driven post-modern era of most recent times, representation of values of young girls in society, expectations from these young girls and messages given to these girls to shape their identities have been the subject of analyses in this present thesis. Content of Heygirl magazine has been compared with consumption driven patterns in the society and points of convergence between content of the magazine and male-dominant behaviors have been searched for. As conclusive remark, it is argued that issues of identity, social gender and consumption were analyzed in consistency with the dominant values prevailing in our consumption driven, post-modern society. The dominant disclosure in Heygirl emphasizes the male-dominant societal gender roles and further paves the path for use of these codes that trigger consumption-driven behaviors.