Ürünün görsel tasarım estetiğinin pazarlama iletişimindeki rolü ve beyaz eşya, mobilya ve ev tekstili sektörleri için tüketiciler üzerinde bir uygulama


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İLKE KOCAMAZ

Danışman: Aypar Uslu

Özet:

Son yüzyılda yaşanan teknolojik ve iletişimsel gelişmeler sonucunda üretim teknoloji ve yöntemlerinde meydana gelen iyileşmeler ve bu sayede işletmelerin yaşadıkları verimlilik artışları, dünyanın ve/veya ülkelerin bu gelişmelerden pay alan pazarlarında arz-talep dengesini değiştirmiş, arzın talepten çok daha fazla olduğu yeni bir piyasa ortamı yaratmıştır. Bunun sonucunda işletmeler arasında ortaya çıkan şiddetli rekabet, onları tüketicilerin istek ve ihtiyaçlarını en üst düzeyde tatmin edebilmenin ve bu yolla müşteri sadakati yaratabilmenin farklı yollarını aramaya itmiştir. Buna bağlı olarak tüketiciye mal ve hizmetlerin yanı sıra (onların içinde yer aldığı) ‘deneyimler’ sunulmaya başlanmış; yaratılan farklı, yeni ve güzel deneyimler, işletmelerin kendilerini farklılaştırabilmesinin temelini oluşturmaya başlamıştır. Bu çalışmada, pazarlama karmasının en önemli elemanlarından olan ‘ürün’ün, görsel tasarım estetiğini bir iletişim vasıtası ve tüketicide hoş deneyimler yaratan bir ‘değer’ olarak işletmelerin tüketiciye yönelik pazarlama iletişimlerinde ne gibi bir role sahip olduğu üzerinde durulmaktadır. Bu rolün, tüketicinin gerek kendi kişisel özellik ve niteliklerine gerekse söz konusu olan sektörün özelliklerine bağlı olarak nasıl değişebildiğini göstermeye yönelik tüketiciler üzerinde yapılmış bir araştırmaya yer verilmiştir. Araştırma sonuçları, kişisel ve sektörel farklılıkların, tüketicilerin estetik algıladığı tasarıma sahip bir ürüne verdiği olumlu davranışsal tepkiler üzerinde etkili olduğunu ortaya koymuş, bu etkinin araştırma kapsamı içerisinde ele alınan hangi özellik ve niteliklere göre nasıl değişebildiğini göstermiştir. ABSTRACT The technological and (tele) communicational developments that have taken place within the last century have caused great improvements in production technologies and practices. This has provided businesses with very high productivity rates. Due to these developments, the balance between supply and demand has been reversed, causing supply rates to surpass demand rates, in parts of the world that have actively contributed to these developments. Wild competition having risen in the marketplace has made businesses look for different ways of satisfying consumer needs and wants as best as possible, and therefore create higher customer loyalty. Alongside with product and services, ‘experiences’ (in which product and services reside) have come to be offered, and different, new and pleasing experiences, created by companies have already become the grounds on which they differentiate themselves in the marketplace. In this thesis, the role that visual product aesthetics plays for the ‘product’ mix, as a means of communication (or language) and ‘value creation’, that provides consumers with pleasant experiences, has been studied. A consumer research has been undertaken, showing how this role might be shaped by means of changing consumer characteristics as well as different sectoral qualities. The findings of the research has shown, that personal qualities of the consumers as well as sectoral differences are effective on the positive behavioral responses of consumers towards products, that they find aesthetically pleasing. The way some consumer characteristics affect these positive responses have been analyzed for three different sectors.