Sosyo-politik eleştiri örneği olarak Devekuşu Kabare


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BERNA ATAOĞLU

Danışman: ALİ MURAT KIRIK

Özet:

Kabare tiyatrosu; toplumsal, politik, kültürel hemen her konuda oluşan yozlaşmayı ince bir mizahi dille hicveden, doğaçlamaya açık bir şaka tiyatrosudur. Türkiye’de kabare tiyatrosunun ilk örneği 1967 yılında kurulan Devekuşu Kabare’dir. Kuruluşundan bu yana elli yıl geçmesine, ülkede sosyal, siyasal, kültürel, teknolojik birçok yenilik ve değişiklik yaşanmasına rağmen Devekuşu Kabare hep konuşulmaya ve izlenmeye devam eder. Oyunların yeni iletişim teknolojilerinin sunduğu platformlarda hala izleniyor ve paylaşılıyor olma sebeplerinden biri, insanların içinde bulundukları sosyo-politik süreci eleştirebilmek ihtiyacını karşılamaktır. Bu çalışmada bu düşüncenin doğruluğunun araştırılması amaçlanmış ve bugünün sosyal medya kullanıcısının topluluğun oyunlarıyla kurduğu ilişki biçimi anlamlandırılmaya çalışılmıştır. Bu sebeple en çok kullanılan dört sosyal paylaşım sitesi YouTube, Facebook, Twitter ve İnstagram’da paylaşılan Devekuşu Kabare videolarının altındaki kullanıcı yorumlarından seçkisiz örneklem yoluyla belirlenen yirmi bir örnek analiz edilmiştir. Paylaşılan oyunlar dramaturjik olarak çözümlenmiş ve oyunlara yapılan kullanıcı yorumları yapısöküme uğratılarak söylem analizi yöntemiyle incelenmiştir. ABSTRACT Cabaret theater is a joke theater that is open to improvisation, with a subtle humorous drama, which is the corruption of social, political, cultural, and almost everything. The first example of the cabaret theater in Turkey was the Devekuşu Cabaret which was founded in 1967. Although fifty years have passed since its establishment and there are many social, political, cultural and technological innovations and changes in the country, Devekuşu Cabaret has always been spoken and watched. It is thought that one of the reasons for the plays still being watched and shared on the platforms provided by the new communication technologies is that people are in need of criticizing the socio-political process they are in. In order to investigate the correctness of this thought, the social media user of today has tried to make sense of the relationship established by the society's plays. For this reason, twenty one samples were analyzed through random sampling from user comments beneath the Devekuşu Cabaret videos, which are shared on the four most popular social networking sites YouTube, Facebook, Twitter and Instagram. Shared plays are dramaturgically resolved, and user comments made on plays have been analyzed through discourse analysis.