Özel eğitim öğretmen adaylarının öz duyarlık ve sürekli kaygı düzeylerinin belirlenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ufuk Soyer

Danışman: AYDAN AYDIN

Özet:

Bu çalışma, özel eğitim öğretmen adaylarının öz duyarlık ve sürekli kaygı düzeylerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Çalışmaya Marmara Üniversitesi Özel Eğitim Bölümü ve Samsun On Dokuz Mayıs Üniversitesi Özel Eğitim Bölümü’nden toplam 605 öğretmen adayı katılmıştır. Öğretmen adaylarının yaş, cinsiyet, üniversite, bölüm, sınıf, sosyo ekonomik düzey, engelli yakını gibi demografik bilgilerini almak amacıyla kişisel bilgi formu, öz duyarlık düzeylerini belirlemek amacıyla Öz Duyarlık Ölçeği, sürekli kaygı düzeylerini belirlemek amacıyla Sürekli Kaygı Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma amaçları doğrultusunda öz duyarlık ve sürekli kaygı düzeylerinin demografik değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığı sınanmış, ardından öz duyarlık ve sürekli kaygı arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırma sonucunda özel eğitim öğretmen adaylarının öz duyarlık düzeyinin orta aralıkta olduğu, öz duyarlık toplam ve alt boyut puanlarının araştırmada ele alınan demografik değişkenlerden yaş ve sosyo ekonomik düzey değişkenlerine göre farklılaştığı saptanmıştır. Sürekli kaygı düzeyinin ise yüksek olduğu ve demografik değişkenlerden yaş, cinsiyet ve sosyo ekonomik düzey değişkenlerine göre farklılaştığı saptanmıştır. Yapılan analiz sonucunda öz duyarlık düzeyi ve sürekli kaygı düzeyi arasında kuvvetli bir negatif korelasyon olduğu saptanmıştır. Anahtar sözcükler: öz duyarlık, özel eğitim, sürekli kaygı ABSTRACT The purpose of present study was determining self compassion and trait anxiety levels of candidate special educators. Participants were 605 candidate special educators from Special Education Department of University of Marmara and Special Education Department of Samsun On Dokuz Mayıs University. Personal Information Form was used to gather demographic information as age, gender, university, department, income level; Self Compassion Scale was administered to determine self compassion levels and Trait Anxiety Scale was administered to determine trait anxiety levels. First the relation between demographic variables and self compassion and trait anxiety levels then the relation between self compassion levels and trait anxiety levels were investigated according to research objectives. It was found that average of self compassion scores were in normal spam and self compassion total scores and sub scale scores were related to age and income level. Regarding trait anxiety, it was found that trait average of anxiety scores were high and they were related to age, gender and income level. It was found that there’s a strong negative correlation between self compassion and trait anxiety. Keywords: self compassion, special education, trait anxiety