Türkiye'de kadın istihdamı, meslek edindirme kursları ve yerel yönetimler: İstanbul'da bazı ilçe belediyeleri üzerine bir araştırma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İktisat Fakültesi, Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GÖZDENUR YAKUT

Danışman: SELMİN KAŞKA

Özet:

TÜRKİYE’DE KADIN İSTİHDAMI, MESLEK EDİNDİRME KURSLARI VE YEREL YÖNETİMLER: İSTANBUL’DA BAZI İLÇE BELEDİYELERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA Kadın istihdamına, kadın bakış açısıyla bakabilen çalışmalar, Türkiye’de feminist hareketler 1970’lerde görülmeye başlamasına rağmen, ancak 2000’li yıllarda dikkat çekmeye başlamıştır. Toplumsal cinsiyet bakış açısıyla kadın istihdamı incelendiğinde kadınların sırf kadın olmalarından dolayı istihdam öncesi ve istihdamda eşitsiz bir durumda kaldıkları ve engellendikleri görülmektedir. Kadınların eğitime katılamama ya da eğitimi yarım bırakma nedenleri arasında da çoğunlukta toplumsal cinsiyetçi roller yer almaktadır. Eğitimsiz kadınların istihdama katılmaları daha da zorlaşmaktadır. Dolayısıyla kadınların istihdama katılımlarını artırmak için toplumsal cinsiyet rollerinin yol açtığı engellerden kadınları kurtarmak gerekmektedir. Eğitimin kadın istihdamında bir etken olduğu düşünüldüğünde kadınların eğitim seviyesi yükseltilerek kadın istihdamının artırılması sağlanabilir. Son yıllarda meslek edindirme kursları vasıtasıyla kadınların eğitimine katkıda bulunarak onların istihdamı artırılmaya çalışılmaktadır. Bu çalışmanın amacı kadın istihdamında meslek edindirme kurslarının etkileri ve ilçe belediyelerinin bu konuya yaklaşımını incelemektir. Bu amaçla İstanbul’da 11 İlçe Belediyesi’nde yetkili kişiler ile yarı yapılandırılmış sorular etrafında görüşmeler yapılmıştır. Çalışma, genel olarak meslek edindirme kurslarında branşlara katılımda herhangi bir engel bulunmamasına rağmen toplumsal cinsiyetçi yapıya yönelik bir ayrışma olduğuna ulaşmıştır. Meslek edindirme kurslarının kadın istihdamına sınırlı katkısı olduğu, bu kurslara katılan kadınlar istihdama katıldıklarında toplumsal cinsiyetçi bakış açısının biçtiği rollerin dışına çıkılmadığı görülmektedir. ABSTRACT Women's employment, academic studies which are able to look from the female perspective, despite the feminist movement in our country begin to appear in the 1970s, but began to take attention in the 2000s. With perspective of gender main streaming, when it’s examined the employment of women it’s released that women appear to be blocked in the pre-employment and employment and be put in an unequal situation just because they are women. Mostly, the reason behind of women’s not taking any education or being incomplete is their role in gender mainstreaming. Uneducated women's participation in employment is more difficult. Therefore, to increase women's participation in employment, removing the obstacles caused by their role in gender main streaming is necessary. When the education is considered to be a factor in increasing women's employment, it’s possible to increase women’s employment by increasing the level of women’s education. In recent years, it has been tried to increase women’s employment with supporting women’s education via vocational courses. The aim of this study is to examine the effect of the vocational courses in women’s employment and the approach of district municipalities. For this purpose, from 11 District Municipalit is the authorized persons were interviewed around semi-structured questions.