Six sigma and statistical applications in automotive sector


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Mühendislik Yönetimi (İngilizce) Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: ONUR AKGÜN

Danışman: Bahar Sennaroğlu

Özet:

ALTI SİGMA VE OTOMOTİV SEKTÖRÜNDE İSTATİSTİKSEL UYGULAMALARI Altı Sigma, 1980’lerde Motorola’nın öncüğünde ortaya çıkan, bugün ise yalnız üretimde değil finans, sağlık gibi hizmet sektörlerinde de iş sonuçlarının iyileştirilmesi amacıyla kullanılan bir yaklaşımdır. Bu tez çalışmasında da, Altı Sigma incelenmiş ve otomotiv sektöründeki gerçek bir uygulamasına yer verilmiştir. Çalışmanın birinci bölümünde Altı Sigma’nın sigma, değişkenlik gibi temel kavramları ile tarihsel gelişimine yer verilmiş, temel ilkeleri paylaşılmıştır. Ek olarak, Altı Sigma’nın faydaları ve dünya çapında çeşitli sektörlerde Altı Sigma uygulayan firmaların sağladıkları kazançlara yer verilmiştir. Altı Sigma’nın sayısal olarak ifade edilmeyen ancak işletmelere sağladığı kültürel değişim, çalışan motivasyonu gibi kalitatif faydalarına da yine bu bölümde yer verilmiştir. İkinci bölümde Altı Sigma uygulamalarındaki temel stratejilere değinilmiş, Altı Sigma yaklaşımının çözüm olarak ortaya koyduğu iki metodoloji olan TÖAIK ve DFFS metodolojileri anlatılarak özellikle öne çıkan ve daha yaygın olarak kullanılan TÖAIK döngüsü ve adımları hakkında bilgi verilmiştir. Üçüncü bölümde Altı Sigma uygulamalarında en sık kullanılan araç ve yöntemlere yer verilmiştir. Dördüncü bölümde Altı Sigma uygulamalarından istenilen sonuçların elde edilebilmesi için gereken organizasyon yapısı, temel roller, bu rollerin görevleri ve sahip olmaları gereken yetkinlikler paylaşılmıştır. Son olarak, Ford Otosan A.Ş. de yapılmış bir altı sigma uygulamasına yer verilmiş, TÖAIK metodolojisine uygun olarak her adımda yapılanlar detaylıca paylaşılmıştır. ABSTRACT SIX SIGMA AND STATISTICAL APPLICATIONS IN AUTOMATIVE SECTOR Six sigma is an approach which has started to be used in early 1980’s at Motorola’s lead and today to be used also at finance, health and service sectors beside production sector. In this thesis, six sigma has been examined specifically in service sector and gave place to an application at service sector. In the first part of the study, basic concepts of six sigma such as sigma, variability are explained and historical evaluation placed. In addition, benefits and earnings of six sigma in different sectors are explained. Also, benefits of six sigma which can not be numerically expressed such as cultural change and employee motivation are also explained in this section. In second section, basic strategies in six sigma applications are defined. DMAIC and DFSS methodologies which six sigma approach introduces as solutions are explained and especially DMAIC loop and steps are explained in details. In third section, most used tools and methods in six sigma applications are explained. In fourth section, necessary organizational structure, basic roles, responsibilities of the roles and needed competencies are shared to achieve targeted benefits in six sigma applications. Finally in the last section, a six sigma application which is done in Ford Otosan A.Ş. is explained, things done according to DMAIC methodology are detailly shared. Advantages and disadvantages encountered during application are explained in the result section.