İstanbul halk eğitim merkezlerinde verilen yabancı dil (ingilizce) eğitiminin etkinliğinin değerlendirilmesi, öğretici ve kursiyer görüşleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2004

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Gülden Akın

Danışman: OZANA URAL

Özet:

Bu araştırmayla, İstanbul'daki Halk Eğitimi Merkezlerinde verilen yabancı dil(İngilizce) eğitiminin etkililiği incelenmeye çalışılarak, bu eğitim sürecine katılan yetişkin kursiyer ve öğreticilerin konuyla ilgili fikirleri alınmıştır. Araştırmanın evrenini 2003-2004 eğitim-öğretim yılında İstanbul'da Halk Eğitimi Merkezlerindeki İngilizce kursuna devam eden kursiyerler ve bu kursları veren öğreticiler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise Anadolu yakasında Üsküdar, Kadıköy, Ümraniye, Tuzla ve Maltepe'deki başlangıç seviyesinde İngilizce kursuna devam eden kursiyer ve öğreticileri ile İstanbul Avrupa yakasındaki Beşiktaş, Eminönü, Kağıthane, Bakırköy ve Sarıyer Halk Eğitimi Merkezlerinde İngilizce başlangıç seviyesindeki kurslara devam eden toplam 322 kursiyer ve 15 öğretici oluşturmaktadır. Bu 322 kursiyer ve 15 öğretici örneklemin anket yoluyla görüş ve değerlendirmeleri alınmıştır. Kursiyer ve öğreticilere uygulanan anket evet/hayır veya soruya göre seçeneklendirilen sorulardan meydana gelmiştir. Bu sorular ikili, üçlü v.b. ölçek kullanılarak sayılaştırılmıştır. Ayrıca Halk Eğitimi Merkezlerindeki İngilizce kurslarının etkililiğini incelemek amacıyla 322 kursiyere kurs sonunda işlenen konuları içeren 24 soruluk bilgi testi uygulanmıştır. Bilgi testinin her bir sorusu 4 seçeneklidir ve kursiyerlerden doğru olan seçeneği işaretlemeleri istenmiştir. Uygulanan bilgi testinin 12 veya daha fazla sorusunu cevaplandıran kursiyerler başarılı sayılmıştır. Kursiyerlerin başlangıç seviyesindeki kurslara çok az İngilizce bilgisiyle geldiği bilindiğinden kurs öncesi ön-test uygulaması yapılmamıştır. Bilgi testinden elde edilen sonuçlarla kursiyerlerin bireysel (sosyo-demografik) özellikleri karşılaştırılmıştır. Diğer bir ifadeyle, kursiyerlerin bireysel özellikleri ile başarı durumları arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığı incelenmiştir. Araştırmadaki istatistiksel işlemler; frekans, yüzde ve kay-kare testine dayanmaktadır. ABSTRACT This study aims both to research the effectiveness of the foreign language (English) courses in Istanbul Public Education Centers and to take the ideas of foreign language lecturers and the adult participants in the courses. The population of the research is constructed from the participants who attend to English courses in Istanbul Public Education Centers in 2003-2004 educational year. The sample of the research is constructed from 322 participants from Uskudar, Umraniye, Tuzla, Maltepe and Kadikoy Public Education Centers and The participants from Besiktas, Eminonu, Kagithane, Bakirkoy and Sariyer Public Education Centers. Moreover, participants' lecturers from the target Public Education Centers are the other side of samples. The questionnaires were applied to both the lecturers and adult participants.In the questionnaires, the first part is left for the demographic features of the samples. In the second part, teaching English process, the courses in Public Education Centers in Istanbul and the ideas of two target groups about each other are discussed. Furthermore, at the end of English course, the 'Review Test' was applied to sample participants to research the effectiveness of language learning process. The test consists of 24 different questions about the topics in the lectures. Since the course is at the elementary level, it is not needed to apply a pre-test before the course. In the research, it is tried to be found out whether there is a meaningful relationship between the success of participants and their demographic features. The statistical processes in the study are frequency, percentage and chi-square.