Proje tabanlı öğrenme yaklaşımına dayalı öğretimin 7.sınıf öğrencilerinin çevre konusundaki başarılarına ve kavramsal anlamalarına etkisinin öğrenme stillerine göre incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ebru Sokur

Danışman: HALE BAYRAM

Özet:

Bu çalışmada, Fen Bilimleri dersi ‘İnsan ve Çevre Ünitesi’nde proje tabanlı öğrenme yaklaşımının uygulandığı deney grubu öğrencileri ile mevcut öğretim yönteminin uygulandığı kontrol grubu öğrencileri arasında, akademik başarı, kavramsal öğrenme düzeyleri ve fen öğrenmeye yönelik motivasyonları açısından öğrenme stillerine göre bir farkın olup olmadığının belirlenmesi amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda araştırmanın problem cümlesi “Proje tabanlı öğrenme yaklaşımının, 7.sınıfta öğrenim gören öğrencilerin çevre konusundaki başarılarına, kavramsal anlamalarına ve fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarına etkisi var mıdır?” olarak belirlenmiştir. Ayrıca araştırmada; “Öğrencilerin çevre konusundaki başarı, kavramsal anlamaları ve fen öğrenmeye yönelik motivasyonları öğrenme stillerine göre değişmekte midir?” sorusuna cevap aranacaktır. Çalışmada ön test son test gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Çalışma grubu deney ve kontrol gruplarında 20’şer kişi olmak üzere 7. sınıfta öğrenim gören toplam 40 öğrenciden oluşmaktadır. Veri toplama araçları olarak; Başarı Testi, Çevre Kavram Testi, Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyon Ölçeği ve Öğrenme Stilleri Ölçeği kullanılmıştır. Deney grubunda uygulama proje tabanlı öğrenme yaklaşımına göre hazırlanan ‘İnsan ve Çevre Ünitesi’ etkinliklerine göre yapılırken, kontrol grubunda Fen Bilimleri programında mevcut olan öğretim yöntemi ile sürdürülmüştür. Her iki gruba da uygulama öncesinde öğrenme stillerini ölçmek için Öğrenme Stilleri Ölçeği (ÖSÖ) uygulanmıştır. Her iki gruba da uygulama öncesinde ve sonrasında çevre başarısını değerlendirmek için Başarı Testi (BT), çevre kavram düzeylerini ölçmek için Kavram Testi (KT), fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarını belirlemek için Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyon Ölçeği (FÖYMÖ) uygulanmıştır. Başarı testleri ve kavram testlerinin değerlendirilmesinde ilişkili ilişkisiz grup t testleri kullanılmıştır. Motivasyon testlerinin değerlendirilmesinde ilişkili ilişkisiz grup t testleri, wilcoxon testi ve Mann Whitney U Testi kullanılmıştır. Çalışma sonucunda; Başarı Testi (BT) ve FÖYMÖ analizi sonucunda proje tabanlı öğrenme yaklaşımı lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Kontrol grubu öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik motivasyonları arasında uygulama öncesi ve sonrası anlamlı bir farklılık bulunmamıştır (p>0.05). Proje tabanlı öğrenme yaklaşımının uygulandığı deney grubu öğrencilerinin çevre kavram düzeylerinde anlamlı bir farklılık bulunmuştur (t=3.82, p<0.05). Mevcut öğretim yönteminin uygulandığı kontrol grubu öğrencilerinin çevre kavram düzeylerinde anlamlı bir fark bulunmamıştır (p>0.05). Deney grubu ve kontrol gruplarının son testlerde çevre kavram düzeyleri açısından anlamlı bir fark bulunmamıştır (p>0.05). Çalışma sonucunda, proje tabanlı öğrenme yaklaşımının uygulandığı deney grubu öğrencilerinin uygulama öncesi ön testte var olan kavram yanılgı sayısı 152 iken, uygulama sonrası son testte bu sayı 116’ya düşmüştür. Giderilen kavram sayısı 36 olup, giderilen kavram yüzdesinin %24 olduğu görülmektedir. Mevcut öğretim yönteminin uygulandığı kontrol grubu öğrencilerine uygulama öncesi ön testte var olan kavram yanılgı sayısı 143 iken, uygulama sonrası son testte bu sayı 129’a düşmüştür. Giderilen kavram sayısı 14 olup, giderilen kavram yüzdesinin %10 olduğu görülmektedir. Bu durumda, proje tabanlı öğrenme yaklaşımı mevcut öğretim yöntemine göre ‘İnsan ve Çevre Ünitesi’nde daha çok kavram yanılgısı giderdiği görülmüştür. Bu çalışmanın sonuçları göz önünde bulundurulduğunda proje tabanlı öğrenme yaklaşıma dayalı öğretim yönteminin çevre konularında uygulanması önerilmektedir. Deney grubu öğrencilerinin öğrenme stillerine göre Başarı Testi (BT), Kavram Testi (KT) ve Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyon Ölçeği (FÖYMÖ) ön test puanları arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. Deney grubu öğrencilerinin öğrenme stillerine göre Başarı Testi (BT), Kavram Testi (KT) ve Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyon Ölçeği (FÖYMÖ) son test puanları arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. Mevcut öğretim yönteminin uygulandığı kontrol grubunda yer alan öğrencilerin öğrenme stillerine göre Başarı Testi (BT), Kavram Testi (KT) ve Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyon Ölçeği (FÖYMÖ) ön test puanları arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. Mevcut öğretim yönteminin uygulandığı kontrol grubunda yer alan öğrencilerin öğrenme stillerine göre Başarı Testi (BT), Kavram Testi (KT) ve Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyon Ölçeği (FÖYMÖ) son test puanları arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. Çalışmanın sonucunda, her iki yöntemin öğrenme stillerine bağlı olmadığı bulunmuştur. ABSTRACT In this study, it has been aimed to determine whether there is a difference between the students of the experimental group in which project based learning approach was applied and the students of the control group in which the current teaching method was applied, towards academic achievement, conceptual learning levels and motivation for learning science in terms of learning styles. The problematic sentence of the research for this purpose is determined as “Does the project-based learning approach have an impact on the achievement of 7th grade students on the matter of environment, their conceptual understanding and their motivation toward learning science?”. In addition, answers shall be sought for the question of "are the students' achievement on the matter of environment, their conceptual meaning, and their motivation to learn science vary according to learning styles?". Quasi experimental design with pre-test post-test groups is used in the study. The study group consists of a total of 40 students who are studying in 7th class, 20 of them in the experimental group and 20 of them in the control group. As data collection tools; Achievement Test, Environmental Concept Test, Motivation Scale for Learning Science and Learning Styles Scale were used. Implementation is made in the test group in accordance with the “Human and Environmental Unit' activities prepared according to project-based learning approach while in the control group, it was continued with the teaching method available in the Science program. In both groups, the Learning Styles Scale (ÖSÖ) was applied to measure learning styles before implementation. In both groups, Achievement Test (BT) to evaluate the environment achievement, Concept Test (KT) to measure the environment concept levels, Motivation Scale for Learning Science (FÖYMÖ) to determine their motivations to learning science were applied before and after implementation. Related independent group t tests were used in the evaluation of achievement tests and concept tests. The related independent group t tests, Wilcoxon test and Mann Whitney U test were used in the evaluation of the motivation tests. At the end of the study, a difference was found in favor of the project based learning as a result of the Achievement Test (BT) and the FÖYMÖ analysis. No significant difference was found between the control group students' motivation for learning science before and after the application (p> 0.05). A significant difference was found in the environmental concept levels of the students in the experimental group in which the project based learning approach was applied (t = 3.82, p <0.05). No significant difference was found in the environmental concept levels of the control group students for whom the current teaching method was applied (p>0.05). No significant difference was found between the experimental group and the control groups in terms of environmental concept levels in the post tests results (p> 0.05). As a result of the study, the number of concept misconceptions in the pre-test of the experimental group students for whom the project-based learning approach was applied, was 152 whereas this number decreased to 116 in the post test after the implementation. The number of concepts cleared is 36, and the percentage of the concepts cleared is observed to be %24. The number of concept misconceptions in the pre-test of the control group students for whom the current teaching method was applied, was 143 whereas this number decreased to 129 in the post test after the implementation. The number of concepts cleared is 14, and the percentage of the concepts cleared is observed to be %10. In this case, the project-based learning approach seems to remove more misconceptions in the 'Human and Environmental Unit' than the current teaching method. When the results of this study are taken into consideration, it is suggested that the project based learning approach oriented teaching method should be applied in environmental subjects. No significant difference was found between Pre-test scores of Achievement Test (BT), Concept Test (KT) and Motivation Scale for Science Learning (FÖYMÖ) according to learning styles of students in the experimental group. No significant difference was found between Post-test scores of Achievement Test (BT), Concept Test (KT) and Motivation Scale for Science Learning (FÖYMÖ) according to learning styles of students in the experiment group. No significant difference was found between Pre-test scores of Achievement Test (BT), Concept Test (KT) and Motivation Scale for Science Learning (FÖYMÖ) according to learning styles of students in the control group in which the current teaching method was implemented. No significant difference was found between Post-test scores of Achievement Test (BT), Concept Test (KT) and Motivation Scale for Science Learning (FÖYMÖ) according to learning styles of students in the control group in which current teaching method was implemented. As a result of the study, both methods were found not to be related to learning styles.