NEZİHE MERİÇ'İN ÇOCUK KİTAPLARININ DEĞERLER EĞİTİMİ AÇISINDAN İNCELENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Fen - Edebiyat Fakültesi, Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FAHRİ ÇELİKTEN

Danışman: BAKİ ASİLTÜRK

Özet:

ÖZET Nezihe Meriç’in Çocuk Kitaplarının Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi Bu araştırmanın temel amacı Nezihe Meriç’in çocuk kitaplarını değerler eğitimi açısından incelemektir. Araştırmanın birinci bölümünde problem durumuna bağlı olarak alt problemler, tezin önemi ve amacı, sınırlılıklar, sayıltılar belirtilmiş; konuyla ilgili araştırmalara kısaca yer verilmiştir. Araştırmanın ikinci bölümünde değerin tanımı, işlevi, özellikleri, sınıflandırılması, değer eğitimi, değer eğitimi yaklaşımları, Türk Milli Eğitim Sisteminde değerler, Türkçe dersinde değerler eğitimi, edebiyatın değerleri aktarmadaki rolü, roman türünün özellikleri, Nezihe Meriç’in hayatı, edebi kişiliği ile ilgili kavramsal bir çerçeve oluşturulmuştur. Araştırmada betimsel nitelikte tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini yazarın 1976-2006 yılları arasında yayımlanan 11 çocuk kitabı oluşturmaktadır. Araştırma için öncelikle Sosyal Bilgiler ve Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretim Programı’ndaki değerler temel alınarak 15 değerin yer aldığı bir liste oluşturulmuştur. İlgili kitaplar listede yer alan değerler doğrultusunda tek tek taranmıştır. Taramanın ardından elde edilen veriler kayıt altına alınmıştır. Her bir değer için ayrı başlık açılarak ilgili değer tanımlanmış, hangi kitapta kaç değere yer verildiği tabloda frekans olarak gösterilmiştir. Ardından eserlerde değerin hangi yönleriyle işlendiği ilgili kitaplardan alıntılarla ifade edilmiş, değerlerle ilgili sonuçlara ulaşılmıştır. Bu araştırma sonunda Nezihe Meriç’in çocuk kitaplarında en çok bilimsellik değerine rastlanılmıştır. Bilimsellik değerini sırasıyla sağlıklı olmaya önem verme, sevgi, yardımseverlik, saygı, sorumluluk, dostluk, dürüstlük, vatanseverlik, öz denetim, kanaatkârlık, barış, adaletli olma, tutumlu olma değerleri izlemiştir. En az yer alan değerin adaletli olma, tutumlu olma değerleri olduğu görülmüştür. Roman kahramanlarının bazen argo ifadeler kullanması okuyucular için olumsuz bir örnek teşkil etmiştir. Argo ifadeler ile birlikte içki ve sigara içen kahramanlara sıklıkla yer verilmesi ve bu kahramanların zararlı alışkanlıklarından dolayı eleştirilmemesi romanlarda tespit edilen olumsuzluklardandır. -------------------- ABSTRACT Investigation of Nezihe Meriç’s kid books according to value education. The main reason of this research is the investigation of Nezihe Meriç’s kid books according to value education. There are sub problems, importance of thesis, aim of thesis, are emphasized at the first part of the research. At the second part of research, description of worth education, functions, Turkish education system, worth education at Turkish course, features of novel, life of Nezihe Meriç, literary personality are emphasized. At the research it was used description method model. There are 11 kid books of the writer the years between 1976 -2006. It was created 15 values list according to the religion education and morality and social sciences. Releated books were checked according to the values. After checking the datas are saved. Related values are described by giving a seperate headline to each, that how many values in which book is demonstrated as frequency on chart. Subsequently, quotation from the books were controlled according to the values and reached to the conclusion. At the end of the research, the kid books of Nezihe Meriç mostly scientific values were found. Respectively, being healty, warmth, charity, peace, respect, responsibility, friendship, probity, patriotism, self control, abstemiousness followed to the scientific value. The value which is very seldom was seen fair and being economic. Using argot of fiction characters bad exemplified for the readers. Frequently, fiction characters who use argot sentences and using alcohol and smoking were emphasized and werent criticized. These were the negative sides of novels.