İlköğretim okullarının 6. sınıflarında okuduğunu anlama davranışının kazandırılmasının matematik başarısına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2003

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: TUĞÇE SERTSÖZ

Danışman: Ahmet Şükrü Özdemir

Özet:

Bu çalışmada, ilköğretim okullarının 6. sınıflarında okuduğunu anlama davranışının kazandırılmasının matematik başarısına olumlu bir etkisinin olup olmadığı araştırılmıştır. Araştırma, İstanbul ili, Maltepe ilçesinde bulunan Adnan Kahveci İlköğretim Okulu ' nda gerçekleştirilmiş olup, Türkçe ve Matematik dersleri aynı öğretmen tarafından okutulan 6A ve 6B sınıflarında okuyan toplam 69 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Deneysel olan ve 6 aylık bir zaman dilimi içerisinde gerçekleştirilen bu araştırmada, veri toplama aracı olarak Matematik Başarı Testi, Öğrenci Bilgi Formu ile deney grubu öğrencilerine uygulanan 8 adet Ara Sınav kullanılmıştır. 6B sınıfında okuyan ve araştırmanın kontrol grubunu oluşturan öğrencilerin Türkçe derslerinde, yalnızca ders kitabına bağlı kalınmış ve ders kitabı dışında herhangi bir kitap okuma çalışması yaptırılmamıştır. 6A sınıfında okuyan ve araştırmanın deney grubunu oluşturan öğrencilere ise haftada 2 saat kitap okuma çalışması yaptırılmıştır. Bu amaçla seviyelerine uygun hikaye kitapları okutturulmuş, leri çıkarttırılmış ve çıkardıkları leri sınıfta anlatmaları sağlanmıştır. Deney ve kontrol gruplarının her ikisinde, matematik dersinin anlatımı sırasında aynı yöntem ve teknikler kullanılmış olup deney grubu öğrencilerine çalışma süresi içerisinde, 15 günde bir, okuduğunu anlamaya yönelik problemlerden oluşan toplam 8 adet Ara Sınav uygulanmıştır. Araştırma problemi, " İlköğretim okullarının 6. sınıflarında okuduğunu anlama davranışının kazandırılmasının matematik dersindeki başarıyı arttırıcı bir etkisi var mıdır? " şeklinde ifade edilmiştir. Bu problem doğrultusunda, 9 alt probleme ve dolayısıyla 9 hipoteze yer verilmiştir. Araştırmada kurulan hipotezlere dayanılarak elde edilen sonuçlar le şöyle sıralanabilir: 1. İlköğretim okullarının 6. sınıflarında, okuduğunu anlama davranışı ile kitap okuma alışkanlığı kazanmış olan öğrencilerin problem çözme yetenekleri, bu alışkanlığı yeterince edinememiş olan öğrencilere göre daha fazla gelişmektedir. 2. İlköğretim okullarının 6. sınıflarında, Türkçe dersinde metin okuma çalışması yapan öğrencilerin, matematik dersinde problem çözme başarıları artmaktadır. 3. İlköğretim okullarının 6. sınıflarında, okuduğu bir hikaye kitabının ini çıkaran öğrencilerin, matematik dersinde problem çözme başarıları artmaktadır. 4. İlköğretim okullarının 6. sınıflarında, okuduğu bir metnin ana fikrini, metne bağlı kalmadan kendi cümleleriyle ifade edebilen öğrenciler, matematik dersinde yeni problemler oluşturmakta güçlük çekmemektedirler. 5. İlköğretim okullarının 6. sınıflarında, Türkçe dersinde işlenen konuyu anlayan ve kavrayan bir öğrenci, matematik dersinde işlenen konuyu da anlamada ve kavramada herhangi bir güçlük çekmemektedir. ABSTRACT Present study involves search made over elementary school 6th grade students to check and see whether acquired skill of understanding what's read contribute to individual's capacity of mathematical skills. Study having realized over a total of 69 students attending classes 6A and 6B at Adnan Kahveci Elementary School of Maltepe County in province of Istanbul, what's being particular is that students were instructed both Turkish Language as well as mathematics courses by the same instructor. Mathematical Achievement Test, Scholastic Aptitude Form and 8 Quizzes had been used as tools to gather data over the Study, which was made on experimental basis over a time span of 6 months. Students attending Class 6B were accounted for as the Controlling Group education was taught through adhering strictly to textbook, leaving no grounds for teaching based on any other books, whatsoever. Those attending Class 6A serving as experimental group were given 2-hour a week book reading study. The work involved reading appropriate level story books, extracting summary and telling about what has been read before classmates. Same methods were used for both classes while instructing mathematics, experimental group students were given a total of 8 quizzes, one every 15 days consisting of problems designed to measure how well the student has understood what's read. Main theme of the problem searched, was "Does acquired skill of understanding what's read contribute to individual's capacity of mathematical skills who is attending the 6th grade in elementary school." Problem involved 9 problems of secondary nature, hence 9 hypotheses. Results of the Study based on hypotheses built during search made can be summarized as follows: 1. It would be correct to assume that students attending 6th grade in elementary school who are into habit of reading books having acquired habit of understanding what's read achieve better problem solving capacity indeed than those who haven't. 2. 6th grade students in elementary schools with habit of text-reading acquire improved problem solving capacity in mathematics. 3. Elementary school 6th grade students who summarize story books read acquire improved problem solving capacity in mathematics. 4. Elementary school 6th grade students who are able to describe main theme of the text read by own sentences independent from those given by text, do not run into difficulty when developing new problems in Mathematics. 5. Elementary school 6th grade students who understand and grasp the topic studied perform in similar manner in grasping mathematical concepts given course of mathematics.