Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2016
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: NEDRET SEZİN KIPÇAK
Danışman: MUKADDER ÇAKIR
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:İletişim, tarih boyunca insanlık için en temel ihtiyaçlardan biri olmuştur. Bu temel ihtiyacı karşılamak için, insanlar dünyada yaşam var olduğundan bugüne kadar çok çeşitli yollara başvurmuşlardır. Sanayi Devrimine paralel olarak teknolojik gelişmelerin de hız kazanmasıyla iletişim araçları çeşitlenmiş, çok geniş kitlelere hitap eder hale gelmiştir. Günümüzde yeni medya; iletişim sürecini radikal bir biçimde etkilemiş, yeni medya teknolojilerinin sonuçları olarak internet siteleri, uygulamalar ve sosyal medya mecraları gündelik hayatlarımızın önemli bir parçası haline gelmiştir. Karnavallar; iletişimin geleneksel yollarla gerçekleştiği, daha çok söze dayalı bir kültürün var olduğu Ortaçağ ve Rönesans dönemlerinde, birbirinden farklı insan topluluklarının bir araya geldiği, alternatif bir iletişim deneyiminin yaşandığı kısıtlı zaman dilimleridir. Rus dilbilimci Mikhail Bakhtin, Ortaçağ karnavallarının karakteristik özelliklerini temel alarak karnavalesk adını verdiği bir kuram ortaya atmıştır. Bakhtin’in karnavalesk kuramı öncelikli olarak edebi eserlerdeki dil ve atmosfer üzerinden vücut bulmuşsa da, günümüz popüler kültür çalışmalarına da uyarlanabilir niteliktedir. Bu çalışma, günümüz yeni medyasının karnavalesk niteliklerini ortaya koyarak, popüler sosyal paylaşım ve blog sitesi Twitter’ın karnavalesk yapısını incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışmada, Twitter’da paylaşılan tweetler birer metin olarak kabul edilerek, karnavaleskin belirleyici özellikleri üzerinden değerlendirilecektir. Twitter paylaşımları, karnaval’ın karnaval gülüşü, grotesk, diyalojizm, tepeteklak dünya, pazar yeri dili ve pazar meydanı özellikleri üzerinden analiz edilecektir. Çalışmada Twitter’ın karnavalesk niteliği, popüler kültür ve günümüz yeni medya teknolojilerinin bir sonucu olarak denetim ve gim kavramları üzerinden de tartışılacaktır. Çalışmanın sonucunda, Twitter’ın Mikhail Bakhtin’in ortaya koyduğu karnavalesk özellikleri taşıdığı, Twitter’da paylaşılan tweetlerin karnavaleskin yukarıda sıralanan özellikleri taşıdığı ortaya konmuştur. Twitter kendine has atmosferinin karnaval atmosferiyle taşıdığı paralellikler tespit edilmiştir. Anahtar Kelimeler: Karnavalesk kuram, Mikhail Bakhtin, Yeni Medya, Twitter’da Karnavalesk Paylaşımlar ABSTRACT Throughout the whole history, communication always had been and also will be the basic need for human. To satisfy this need, people use every means possible. In parallel with Industry Revlution, technological developments accelerate and consequently communication tools become varied and begin to reach huge masses. In our day, new media change the whole communication process radically. Web sites, applications and social media tools take an important and vital role in our everyday lifes. Carnivals are restricted periods in which people from different social stratums come together and practice an alternative communication experience in Medieval and Renaissance Periods where the oral culture is dominant and communication process takes shape in traditionally ways. Russian linguistic scientist Mikhail Bakhtin theorise the characteristics of Medieval Carnivals and develops a concept and a theory: Carnivalesque. Carnivalesque is primarily thought to be relevant with the language and atmosphere of the literary works but nowadays, the carnivalesque can also be applied to the popular culture studies. This thesis aims to analyze the worlds most popular microblogging and social media tool Twitter in consideration of carnivalesque features of new media. Each tweet is accepted as a text and analyzed in the light of carnivalesque functions: Carnival Laughter, Grotesque, Dialogism, The World Upside Down, Marketplace and Marketplace Language.Carnivalesque qualifications of Twitter is also discussed over the popular culture and new media’s new control mechanisms. As a result, this study reveals that Twitter have several characteristics in common with Carnivals and carnivalesque qualifications that written above. Key Words: Carnivalesque, Carnival, Mikhail Bakhtin, New Media, Twitter, Carnivalesque Twitter.