Yapılandırmacı yaklaşım ve öğrenme stillerinin genel kimya laboratuar uygulamalarında öğrencilerin başarısı bilişimsel işlem becerileri ve tutumları üzerine etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ercan Arı

Danışman: HALE BAYRAM

Özet:

Bu araştırmanın amacı, öğrenme stillerine göre belirlenmiş laboratuar deney gruplarında geleneksel ve yapılandırmacı yaklaşıma göre tasarlanmış öğretim uygulamalarının bilimsel başarıya, kimya ve laboratuara karşı tutumlara, bilimsel işlem becerilerinin gelişimine ve laboratuar performanslarına olan etkisini belirleyebilmektir. Yapılan çalışmada, bağımsız değişkenler: öğrenme stilleri, geleneksel ve yapılandırmacı yaklaşıma dayalı laboratuar deney tasarımları, bağımlı değişkenler ise bilimsel başarı, kimya ve laboratuara karşı tutum, bilimsel işlem becerileri ve laboratuar performansı olarak belirlenmiştir. Bu araştırmada, “Öntest-Sontest Kontrol Gruplu Deneme Modeli” kullanılmıştır. Araştırma, Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Fen Bilgisi Öğretmenliği Ana Bilim Dalı’nda öğrenim görmekte olan birinci sınıf öğrencileri ile Genel Kimya Laboratuarı-II dersi bünyesinde bir öğrenim dönemi boyunca yürütülmüştür. Deney ve kontrol gruplarına araştırma öncesi öğrenme stilleri ölçeği uygulanmış, öğrenciler öğrenme stillerine göre laboratuar deney gruplarına ayrılmıştır. Deney grubunda bir dönem boyunca uygulanacak olan Genel Kimya Laboratuarı-II dersinde yer alan toplam 10 deney yapılandırmacı öğretim metoduna göre uygulanmıştır. Kontrol grubu da aynı 10 deneyi geleneksel (doğrulama) metoda göre gerçekleştirmiştir. Çalışmanın başlangıcında, ön kimya bilgilerini ve bilimsel işlem becerilerini kontrol altına almak ve iki grup arasında anlamlı bir fark olup olmadığını belirlemek için bütün öğrencilere bilimsel başarı testi ve bilimsel işlem becerileri testi uygulanmıştır. Ayrıca, kimya ve laboratuara karşı tutum testi ile laboratuar performans testi tüm öğrencilere ön ve son test olarak uygulanmıştır. İlaveten, laboratuarda kullanılan öğretim metotları hakkında öğrencilerden betimleyici bilgi edinmek için laboratuar anketi bütün öğrencilere ön ve son test olarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular ışığında; deney ve kontrol gruplarında bilimsel başarı ön testlerinde anlamlı bir farklılık oluşmazken son testlerde deney grubu lehine anlamlı bir fark oluşmuştur. Bilimsel işlem becerileri testinde; ön testlerde anlamlı bir farklılık oluşmazken son testlerde deney grubu lehine anlamlı bir fark oluşmuştur. Öte yandan iki grup arasında kimya ve laboratuar tutumları açısından ön ve son test tutum puanları arasında anlamlı bir fark oluşmamıştır. Deney ve kontrol gruplarının laboratuar performansı ön ve son test puanları karşılaştırıldığında son test puanlarında deney grubunun lehine anlamlı bir farklılık oluşmuştur. Deney grubunda bulunan öğrencilerin öğrenme stillerine göre bilimsel başarı bilimsel işlem becerileri ve kimya tutum ve algılama ön ve son test puanları arasında anlamlı bir fark oluşmamıştır. Kontrol grubunda bulunan öğrencilerin öğrenme stillerine göre bilimsel başarı ve bilimsel işlem becerileri son test puanları arasında anlamlı bir farklılık oluşurken, kimya tutum ve algılama ön ve son test puanları arasında anlamlı bir fark tespit edilememiştir. Öğrencilerin bilimsel başarıları, bilimsel işlem becerileri ile kimya ve laboratuar tutumları açısından kullanılan öğretim yöntemleri (yapılandırmacı ve geleneksel) ve öğrenme stillerinin ortak etkisi anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Tüm bu sonuçlara göre; araştırmanın alanda yapılacak yeni çalışmalar için kaynak oluşturması ve yol gösterici olması düşünülmektedir. Anahtar Kelimeler: Yapılandırmacılık, Öğrenme stilleri, Kimya Laboratuarı, Tutum, Bilimsel İşlem Becerileri. ABSTRACT The purpose of this research study is to determine the effects of instruction application planned according to the traditional and contructivism approach based on the learning styles achievement, attitudes to chemistry and laboratory, development of scientific process skills and laboratory performance on laboratory experiment groups. The dependent variables were determined as achievement , attitude towards chemistry and laboratory, development of scientific process skills and laboratory performance. In the study; the Pre-test and Past-test Control Group Experiment Design were used. In this study has been carried out with freshman studying in the Teaching Science Program of Atatürk Education Faculty, Science Education Faculty as they took the General Chemistry Laboratory-II course of Marmara University during a semester. The learning styles scale was administered before the study to the experimental and control groups; then, the students were separated into the laboratory experiment groups according to their learning styles. The laboratory experiment groups consisted of the students who the same learning styles, also the different learning styles. The total ten experiments in the Chemistry Laboratory Course applied during the semester in the experiment groups were applied according to the contructivist instruction method. The same ten experiments were carried out by the control groups according to the traditional instruction method. In the start of study; the achievement test and the Scientific Process Skills Test were administered applied to the students to determine whether there were significant differences between two groups to control for their entry knowledge of chemistry and scientific process skills. Also attitude towards chemistry and laboratory scales and the laboratory performance test were applied as the pre and post-tests for all students. Morever, the laboratory questionnaire was administered applied to all students as the pre and past-test to obtain descriptive data about the instruction method used in the laboratory. İn the light of the findings of the study while no significant differences for Academic achievement Pre-Test were found between the experimental and control groups, significant differences which were in favor of experimental group were found on the final test. As no significant differences on the pre-test of Scientific Process Skills Test. There were found significant differences which were in favor of the experimental group were found like that of the achievement test in the past-test. No significant differences were found between the pre and past-test scores of the chemistry attitude and perception. When the laboratory performance of the experimental and control groups, in the pre and past-tests were compared, significant differences in favori of the experimental group were found on the past test scores. No significant differences were found between Academic Process Skills and the chemistry attitude pre and past-test scores for the students in the experiment groups according to their learning styles. There were significant diferences of Academic Process Skills and the chemistry attitudes between pre and past-test scores for the students in the control group. No important differences were found between the chemistry attitudes pre and past-test scores. The students’ academic achievement, Scientific Process Skills and the chemistry attitude showed no significant differences dependent on the used as instruction methods and learning styles. (Traditional and Contructivist). According to all results, this study is thought as a source to guide for the future studies in this area. Key Words: Contructivism, Learning Styles, Chemistry Laboratory, Attitude, Scientific Process Skills.