Kuruluşundan günümüze Makedonya İslam birliği’nin örgün ve yaygın din eğitimi hizmetleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Habibe Sejiıni

Danışman: RAMAZAN GÜREL

Özet:

Bu araştırmanın amacı İslam Birliği’nin örgün ve yaygın din eğitimi-öğretimi kurumlarının, kurulduğu günden bugüne geçirmiş olduğu kurumsal değişimini tespitle beraber; Makedonya’da yaşayan Müslüman toplumun (Arnavut, Türk, Torbeş ve Romen) yaşadığı sorunları ele alarak çözümü için gösterilen gayretleri orataya koymaktır. Araştırmada mülakat ve gözlem metodu kullanılmıştır. Verinin toplanması için resmi kurumlarla görüşme ve İslam Birliği’nde çalışan birçok kişi ile birebir iletişime geçilmiştir. Araştırmamızın birinci bölümünde İslam Birliği’nin kuruluş tarihi olan Kraliyet dönemi ve Yugoslavya’da İslam Birliği’nin din eğitimi alanında yürüttüğü faaliyetler hakkında geniş bir bilgi verilmiştir. Araştırmamızın ikinci bölümünde ise bağımsızlık sonrası Makedonya’da eğitim sistemi ve din eğitimin genel eğitim sistemindeki yeri ve bu ders ile ilgili özellikler anlatılmaya çalışılmıştır. İlk ve ortaöğretimde yer alan İslam din eğitimi dersi hakkında ve İslami dini okullar hakkında daha geniş bir şekilde bilgi verilerek anlatılmaya çalışılmıştır. v Ayrıca İslam Birliği örgün din eğitimi alanında yürütüğü İsa Bey Medresesi ve İslami İlimler Fakültesi kurumları araştırılmaya çalışılmıştır. Araştırmanın sonunda ise, elde edilen bilgiler özetlenmiş ve bazı önerilere yer verilmiştir. Bu süreçte bazı eğitim kurumları ziyaret edilmiş, yetkililerle görüşülerek dökümanlar elde edilmiş ve konuyla ilgili kaynaklar incelenmiştir. . -------------------- The aim of this study is to determine the institutional change of the Islamic Union's formal and non-formal religious education institutions since its establishment. Another aim of the study is to address the problems faced by the Muslim community in Macedonia (Albanians, Turks, Torbesh and Romanians) and to state the efforts made to solve these problems. Interview and observation method was used in the research. In the process of data collections, interviews were conducted with goverment agencies and many people working in the Islamic Union were communicated individually. In the first part of the research, extensive information has been given about the The Royal period when the Islamic Union was established and its activities in the field of religious education in Yugoslavia. In the second part of the study, the education system in post-independence Macedonia and the place of religious education in the general education system and the vii features related to this course are explained. Information was given about the Islamic religion lesson in primary and secondary education and Islamic schools were explained in detail. In addition, the institutions of Isa Bey Madrasa and Islamic Sciences Faculty were examinated. At the end of the research, the information obtained was summarized and some suggestions were made. During this process, some educational institutions were visited and documents were obtained by meeting with the authorities. Resources related to the subject were examined.