İlköğretim kurumlarında yer alan müzik faaliyetlerine alternatif bir gitar öğretimi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DERYA SUNAR

Danışman: Ajda Aylin Can

Özet:

Bu araştırma “İlköğretim kurumlarında Yer alan Müzik Faaliyetlerine Alternatif Bir Gitar Öğretimi” ve etkinliğinin sınanması üzerinedir. İlköğretim yedinci sınıf öğrencilerinin klasik gitar becerilerini gözlemleyerek, klasik öğretim yöntemlerinin ve CD kayıtlı akorlarla klasik eserleri çözümleyip seslendirme öğretiminin uygulandığı, farklı şekilde eğitim alan deney ve kontrol grupları arasında anlamlı farklılık olup olmadığını incelemek için beşerli iki grup olarak on öğrenciye bu deneysel çalışma uygulanmıştır. Araştırmanın başlangıcında sosyo-ekonomik düzey ve cinsiyet değişkenlerine göre deney grupları eşitlenmiştir. Her iki grubada üç ay süresince haftada birer buçuk saat klasik gitar eğitimi verilmiştir. Araştırmada son test modeli kullanılmıştır. Kontrol grubuna klasik gitara başlangıç için hazırlanan Arenas I kitabı klasik yöntemlerle, deney grubuna klasik yöntemlerle Arenas I metodu ve tarafımızca hazırlanan CD kayıtlı akorlarla klasik eserleri çözümleyip seslendirme öğretim yöntemi uygulanmıştır. Eğitimin sonunda kontrol ve deney grupları arasında bir fark olup olmadığını incelemek amacıyla ölçü aracı olarak “Klasik Gitar Performans Testi” geliştirilerek gruplara uygulanmıştır. Bu sayede oluşabilecek bir değişimin gitar eğitimi üzerindeki etkileri de izlenmiştir. ABSTRACT This work aims at testing the availability of a guitar education method which can be an alternative to those used in elemantary education. In our work we observed the classical guitar skills of seventh grade students and applied both traditional teaching methods and new teaching method which consists of analysing and vocalizing the classics from CD registrations. This work was applied to two groups including five students each in order to find out if there is a significant difference between the control and experiment groups which are given different educations. At the beginning of the investigation these two groups were equalized in terms of socio- economical and sexual features. Both groups were given classical guitar education for one and a half hour a week for three months. Post- testing modal was used in the investigation. Control group was applied the book Arenas I which is a book for the beginners with conservative methods, while experiment group was applied a new method which consisits of analysing and vocalizing the classics from CD registrations, besides the traditional methods with the book Arenas I. At the end of the education process, in order to find out if there is a difference between the control and experiment groups , ‘Clasical Guitar Performance Test’ was developped and applied on both groups and the effects of these possible differences on the guitar education was evaluated. İÇİNDEKİLER Sayfa No ÖNSÖZ i iii ABSTRACT iv İÇİNDEKİLER v TABLOLAR LİSTESİ viii ŞEKİLLER LİSTESİ x BÖLÜM I: GİRİŞ 1 1.1. Problem Durumu 1 1.2. Amaç 3 1.3. Önem 4 1.4. Gereklilik 5 1.5. Sayıtlılar 5 1.6. Sınırlılıklar 5 1.7. Hipotez 6 1.8. Tanımlar ve Kısaltmalar 6 BÖLÜM II: İLGİLİ ALANYAZIN 7 2.1. Müzik Eğitimi 7 2.2. Çalgı Eğitimi 13 2.3. Klasik Gitar Eğitimi 14 2.3.1.Klasik Gitarın Fiziksel Özellikleri İle İlgili Temel Kavramlar Ve Klasik Eserleri Yorumlamadaki Yeterliliği 15 2.3.2. Klasik Gitar Eğitiminde Genel Oturuş ve Tutma Tekniği 18 2.3.3. Sol El Tutuşu 19 2.3.4. Sağ El Tutuş ve Başparmak Tekniği 21 2.3.5. Sağ El Teknikleri 24 2.3.5.1. TirandoVuruş Tekniği 24 2.3.5.2. Rasgueado Vuruş Tekniği 25 2.3.5.3. Arpej Tekniği 25 2.3.6. Boş Tellerle İlgili Temel Kavramlar 25 2.3.7. Klasik Gitar Eğitiminde Akor Bilgisi 26 2.3.7.1. Aralık 26 2.3.7.2. Akor 28 2.3.7.2.1. Kök Akor 28 2.3.7.2.2. Yedili Akorlar 29 2.3.7.2.3. Klasik Gitarda Akor Kurgusu ve Doğru Kullanımı 29 2.3.7.2.4. Bir Klasik Eserin Bütününü Oluşturan Ölçüler İçindeki Notaları Akor Pozisyonları Olarak Kavrayabilme 30 2.3.8.Eşlik 34 2.4. İlgili Araştırmalar 38 BÖLÜM III: YÖNTEM 41 3.1. Araştırma Modeli 41 3.2. Çalışma Grubu 41 3.3. Deney Ve Kontrol Gruplarının Oluşturulması 41 3.4. Veri Toplama Araçları 54 3.5. Veri Toplama Teknikleri 57 3.5.1. Eğitim Öncesi, Metodun Seçimi, Repertuarın Oluşturulması ve CD’ye Kayıtlı Akorlarla Klasik Eserleri Çözümleyip Seslendirme Yönteminin Oluşturulması Aşaması 58 3.5.2. Eğitim Esnasında CD’ ye Kayıtlı Akorlarla Klasik Eserleri Çözümleme ve Seslendirme Yönteminin Hedeflerine Yönelik İlişkilerinin İncelenmesi Aşaması 59 3.6. Araştırmanın Süreci 62 3.7. Verilerin Çözümlenmesi 63 BÖLÜM IV: BULGULAR VE YORUMLAR 64 BÖLÜM V: SONUÇ, YARGI VE ÖNERİLER 73 5.1. Sonuç ve Yargı 73 5.2. Öneriler 74 KAYNAKLAR 77 EKLER 82 Ek 1: Kişisel Bilgi Formu 82 EK 2: Konu ve Eşlik Konuları Tabloları 84 Ek 3: Klasik Gitar Performans Testi 111 Ek 4: Eş Örnekleme T testinin tanımlayıcı istatistikleri 115 Ek 5: Eser ve etütlerin orjinal edisyonları 117 Ek 6: Akorlarla klasik eserleri seslendirme uygulamsının CD kaydı 125 Ek7:Ölçüleri üzerinde akor şifrelerinin yazılı olduğu ve bu akor şifrelerinin ne şekilde seslendirileceğinin notaya alındığı eser ve etütlerin edisyonları………………………………………………………………………….126 Ek 8: Mann-Whitney U Testi Veri Derecelendirmeleri……………………………134