Ağızdan ağıza pazarlamanın gösterişçi tüketim üzerine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İşletme Fakültesi, İşletme Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ÖZLEM BOĞA

Danışman: AHMET BAŞCI

Özet:

Tüketim üretilen mal ve hizmetlerin belirli bir bedel karşılığında insan istek ve ihtiyaçlarının karşılanması olarak tanımlanabilir. Yıllar içerisinde tüketime yüklenen anlamlar da değişkenlik göstermiştir. Tüketim, sadece insanların biyolojik ihtiyaçlarını gidermek amacıyla değil, toplumda bir yer edinebilmek, statü sahibi olabilmek isteyen kişilerin de yapmış olduğu bir aktivite haline dönüşmüştür. Veblen, tüketimin gösterişsel bir boyutunun olduğunu savunmuş ve gösterişçi tüketim kavramını literatüre kazandırmıştır. Gösterişçi bir biçimde tüketim yapan tüketiciler, kullandıkları ürün ya da hizmetler hakkında çevresindekilerle konuşarak, ürünlerin/hizmetlerin kendilerine katmış olduğu toplumsal statü, prestij ve itibardan da yararlanmaktadırlar. Araştırmanın amacı, ağızdan ağıza pazarlamanın gösterişçi tüketim üzerindeki etkisini irdeleyebilmektir. Araştırmanın örneklemini İstanbul ilinde yaşayan 18 yaş ve üstü bireyler oluşturmaktadır. Bu kapsamda araştırmaya 407 tüketici dâhil olmuştur. Elde edilen veriler SPSS Version 21 (Statiscial Packages for Social Science) programı kullanılarak, analiz yapmaya uygun hale getirilmiştir. Anahtar Kelimeler: Gösterişçi Tüketim, Ağızdan Ağıza Pazarlama, Tüketici Davranışları ABSTRACT Consumption for a given value of produced goods and services can be defined as meeting the needs and wishes of people. Over the years, meaning have also been imputative to consumption is vary. Consumption is not only to dissipate the biological needs of the people, want a place in society, as it has done with people who want to be status has become an activity. Veblen argued that consumption can be conspicuous and coined the term of conspicuous consumption. Consumers who does conspicuous consumption, talking about products or services they use, can obtain social status, prestige and reputation, also can obtain benefit from products or services they use. The aim of this study is, to examine the impact of word of mouth marketing on conspicuous consumption. The sample of the study constitute 18 and older individuals living in the İstanbul. In this context, the study involved 407 consumers. The data obtained using SPSS Version 21 (Statiscial Packages for Social Science) program is suitable to the analysis. Keywords: Conspicuous Consumption, Word of Mouth Marketing, Consumer Behavior