Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2010
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Fatih Özcan
Danışman: METİN GÜMÜŞ
Özet:BUJİ ATEŞLEMELİ BİR MOTORDA LPG VE CNG (SIKIŞTIRILMIŞ DOĞAL GAZ) KULLANIMININ MOTOR PERFORMANSI VE EGZOZ EMİSYONLARINA ETKİSİ Otomotiv sektörünün gelişmesi ve yeni enerji kaynaklarının kullanımının gündeme gelmesi alternatif enerji kaynakları arayışının hızlanmasına neden olmuştur. Son yıllarda LPG (Sıvılaştırılmış Petrol Gazı) ve CNG’nin (Sıkıştırılmış Doğal Gaz) kolay bulunması, ekonomik olması, geleneksel yakıtlara göre egzoz emisyonlarının düşük olması ve oktan sayılarının yüksek olması nedeniyle içten yanmalı motorlarda alternatif yakıt olarak kullanımı cazip hale gelmiştir. Bu çalışmada buji ateşlemeli bir motorun matematiksel modeli oluşturularak çevrimsel analizi gerçekleştirilmiştir. LPG ve CNG yakıtlarının fiziksel ve kimyasal özelliklerindeki değişimler matematiksel modelde dikkate alınarak bu yakıtlarda medyana gelen çevrimsel değişimler incelenmiştir. LPG ve CNG yakıtlarının kullanımında silindir basınç değişimi, indike güç ve efektif güç gibi performans parametrelerinin değişimi incelenmiştir. Ayrıca oluşturulan model ile egzoz emisyonlarının değişimi de belirlenmeye çalışılmıştır. Yapılan bu çalışma ile elde edilen sonuçlara bakıldığında maksimum silindir basıncının benzine göre LPG kullanımında ortalama % 4,46 ve CNG % 7,26’lik bir azalma meydana gelmektedir. Motor gücü benzine göre LPG’ de % 4,93 ve CNG’ de % 7,65 azalmıştır. Özgül yakıt tüketimi LPG’ de ortalama % 5,88 ve CNG’ de ortalama % 17,64 azalmıştır. NO emisyonu benzine göre LPG için ortalama % 42,41, CNG için ise ortalama % 91,96 oranında azalmıştır. CNG yakıtı incelendiğinde diğer yakıtlara göre daha çevreci, daha ekonomiktir. Bununla beraber motor gücünde fazla bir azalma olmamıştır. Bu yakıtın kullanımının arttırılması hem çevre için ve hem de ekonomi için önemli bir gelişme sağlayacaktır. ABSTRACT THE EFFECT OF USING LPG AND CNG (COMPRESSED NATURAL GAS) ON ENGINE PERFORMANCE AND EXHAUST EMISSION IN A SPARK IGNITION ENGINE The use of new energy sources and developing automotive industry have caused accelarating of searching alternative energy sources. In the recent years, it has become attractive to use as alternative fuel in internal combustion engines due to being high octane number and being low exhaust emissions according to traditional engines, being found easily, being economic of LPG (Liquefied Petroleum Gas) and CNG (Compressed Natural Gas). In this study, it has been performed cyclical analysis of spark ignition engine by generating the mathematical model. Changes in physical and chemical properties of LPG and CNG fuels, also by taking into consideration mathematical model, the cyclic changes in the fuels have been investigated. Change of performance parameters such as effective power, indicated power and cylinder pressure change in using of LPG and CNG fuels have been investigated. Also, with the generated model, changing of exhaust emissions has been tried to determine. When the obtained results in this sudy are analysed, cylinder pressure, indicated power and effective power have showed decrease. Cylinder pressure reduced by % 4,46 for LPG and % 7,26 for CNG compared to gassoline. Engine power reduced by % 4,93 for LPG and % 7,65 for CNG compared to gassoline. Specific fuel consumption reduced by % 5,88 for LPG and % 17,64 for CNG. NO emmission decreased by % 42,41 for LPG and also % 91,96 for CNG compared to gassoline. When CNG is examined, it is greener and more economic than other fuels. Furthermore, it is not important to reduced engine power. Increasing of use of this fuel will provide a great development about economy and also enviroment.