Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Halkla İlişkiler Ve Tanıtım Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2025
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: AITADZH ALIEVA
Danışman: Ayşe Müge Yazgan
Özet:
Bu çalışma, Rusya-Ukrayna Savaşı (2022-)
bağlamında Twitter (X) ve Facebook sosyal medya mecralarında yürütülen
propaganda faaliyetlerinin savaşın seyrine etkilerini analiz etmektir. Çalışma,
sosyal medyanın modern savaşlarda algı yönetimi ve kamuoyu oluşturmadaki rolünü
incelemeyi hedeflemektedir. Araştırma, üç strateji üzerinde yoğunlaşmaktadır.
Ukrayna ve Rusya’nın sosyal medya stratejilerini, bu stratejilerin uluslararası
ve yerel algıya etkilerini ve savaşın diplomatik, stratejik seyrine katkılarını
değerlendirmiştir. Araştırma
kapsamında ölçüt örnekleme yöntemiyle seçilen Twitter
(X) ve Facebook sosyal medya kanalı incelemeye dahil
edilmiştir. Her kanalın ilgili temaya yönelik en popüler beş
paylaşımı örnek seçilerek göstergebilimsel analiz
uygulanmıştır. Sosyal medya paylaşımları eleştirel söylem analizi çerçevesinde
değerlendirilmiştir. Araştırmada, Şubat
2022’den 31 Mart 2022 tarihleri arasında Zelenskyy’nin paylaşımları, Rus devlet
medyası ve Türkiye’deki büyükelçilik hesapları incelenmiş; teyit.org raporları
ve medya kaynakları veri olarak
kullanılmıştır. Sosyal medyanın modern savaşlarda stratejik bir araç olduğu
sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmada bulguların analizi ile Ukrayna’nın duygusal ve
ajitasyon tarzında propaganda ile küresel destek kazandığı, Batı’dan silah ve
ekonomik yardım aldığı görülmüştür.Buna karşılık, Rusya’nın propagandası sansür
ve düşük erişim nedeniyle etkisiz kalmıştır.