RUSYA–UKRAYNA SAVAŞI'NDA TWITTER (X) VE FACEBOOK ÜZERİNDEN YÜRÜTÜLEN PROPAGANDALARIN SAVAŞIN SEYRİNE ETKİLERİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Halkla İlişkiler Ve Tanıtım Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2025

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AITADZH ALIEVA

Danışman: Ayşe Müge Yazgan

Özet:

 Bu çalışma, Rusya-Ukrayna Savaşı (2022-) bağlamında Twitter (X) ve Facebook sosyal medya mecralarında yürütülen propaganda faaliyetlerinin savaşın seyrine etkilerini analiz etmektir. Çalışma, sosyal medyanın modern savaşlarda algı yönetimi ve kamuoyu oluşturmadaki rolünü incelemeyi hedeflemektedir. Araştırma, üç strateji üzerinde yoğunlaşmaktadır. Ukrayna ve Rusya’nın sosyal medya stratejilerini, bu stratejilerin uluslararası ve yerel algıya etkilerini ve savaşın diplomatik, stratejik seyrine katkılarını değerlendirmiştir. Araştırma kapsamında ölçüt örnekleme yöntemiyle seçilen Twitter (X) ve Facebook sosyal medya kanalı incelemeye dahil edilmiştir. Her kanalın ilgili temaya yönelik en popüler beş paylaşımı örnek seçilerek göstergebilimsel analiz uygulanmıştır. Sosyal medya paylaşımları eleştirel söylem analizi çerçevesinde değerlendirilmiştir. Araştırmada, Şubat 2022’den 31 Mart 2022 tarihleri arasında Zelenskyy’nin paylaşımları, Rus devlet medyası ve Türkiye’deki büyükelçilik hesapları incelenmiş; teyit.org raporları ve medya kaynakları  veri olarak kullanılmıştır. Sosyal medyanın modern savaşlarda stratejik bir araç olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmada bulguların analizi ile Ukrayna’nın duygusal ve ajitasyon tarzında propaganda ile küresel destek kazandığı, Batı’dan silah ve ekonomik yardım aldığı görülmüştür.Buna karşılık, Rusya’nın propagandası sansür ve düşük erişim nedeniyle etkisiz kalmıştır.