Eğitimin çalışan performansı üzerine etkileri (Hormuud Telecom Somali) örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: YUSUF MOHAMED AHMED

Danışman: Aslan Tolga Öcal

Özet:

Bu çalışmada, eğitimin HorTel Telecom Somali’deki çalışanların üzerindeki etkilerini incelenmiştir. İki değişken arasındaki ilişkiyi incelerken HorTel’de kullanılan eğitim yöntemlerinin analiz edilmesi, HorTel’de yüzleşilen güçlüklerin incelenmesi ve HorTel Telecom Somali’deki çalışan performansı ile eğitim arasındaki ilişkinin tesis edilmesi konuları ele alınmıştır. Araştırma analitik bir anket olarak tasarlanmıştır. Örnek büyüklüğü 60 katılımcıdır, veriler ise anket formları kullanılarak toplanmıştır. Temelde HorTel’de iş başı eğitim ve iş dışı eğitim olmak üzere iki ana eğitim yöntemi kullanılmaktadır. Çalışmanın gösterdiği kadarıyla HorTel’de yaygın olarak kullanılan eğitim yöntemi (formel ve enformel) iş başı eğitimdir. HorTel’de uygulanan iş başı eğitimi birtakım öğrenme yöntemlerini içermektedir. Bunlar; iş rotasyonu yöntemi, akıl hocalığı yöntemi, göreve getirmeler ve oryantasyon ile rehberlik hizmetleridir. HorTel’de iş dışı eğitimi kullanılan öğrenme yöntemleri de şunlardır: uzun eğitim temelli kurslar, konferanslar, seminerler, atölyeler ve ders verme yöntemi. Ayrıca öğrenim ihtiyaçları uygun biçimde değerlendirilmemekte ve sonuçta eğitim gören kişiler temel becerilere sahip olmadıkları konularda eğitim programlarına gönderilmektedirler. Çalışanlar eğitim ve öğrenime yeterince bağlılık göstermemekte, özellikle eğitim faaliyetlerine katılım düşük seviyelerde kalmaktadır. Eğitim, çalışanlarda daha iyi performans gösterme noktasında olumlu bir davranışı tetiklemektedir. Zira çalışanlar organizasyonun kendi hedeflerine ulaşma sürecine yönelik katkılarını tanıyıp kıymetlendirdiğini düşünmektedirler. Çalışanlar kendilerini daha üretken kılan eğitimin sunduğu yeni yöntemlere ve ekipmana yüksek uyum göstermektedirler. Bunun sonucu, çalışanlar şirketin toplam performansını artırmaktadırlar. Ayrıca bu çalışmada, HorTel’in eğitim ve geliştirme gibi insan kaynaklarına ait işlevleri yönetebilecek insan kaynakları uzmanlarını işe alması önerilmektedir. Bu kişiler, yanlış eğitim yöntemlerinin ve içeriklerinin kullanılması ve çalışanların yanlış eğitimlere gönderilmesi gibi hatalardan kaçınmak için mevcut eğitim ihtiyaçlarını uygun bir biçimdedeğerlendirebilecektir. ABSTRACT In this study, the researcher assessed the effects of training on employee performance in Hormuud Telecom Somalia. In order to assess the relationship between the two variables the study was guided by the following objectives; analyzing the training methods used in HorTel, examining the challenges faced HorTel in training and establishing the relationship between training and employee performance in Hormuud Telecom Somalia. The research design was analytical survey. The sample size was 60 respondents and data was collected using questionnaires. Basically there are two main training methods used in HorTel, which are on-the-job training and off-the-job training. Study revealed that the most widely used method of training (formal and informal) in HorTel is on-the-job training. The learning methods used on-the-job training in HorTel includes: job rotation method, mentoring method, inductions and orientation, and coaching. The learning methods used off-the-job training in HorTel include: longer education-based courses, conferences, seminars, workshops and lecturing method. The study also revealed that HorTel lacks human resource professionals who are considered to be important in managing human resource functions such as employee training and development. Also training needs are not assessed properly and as a result trainees have been sent to training programs which they do not have the basic skills. Employees lack commitment towards learning and training specially the commitment to participate in training activities. Training creates positive attitude in the employees to perform better since they feel that the organization recognizes and values their contribution towards achieving organization’s goals. Employees get high adaptability to the new methods and equipment from the training which makes them more productive which in turn increases the overall performance of the company. The study recommended using off-the-job training method because the employees may acquire formal knowledge and skills about the job they are supposed to do. Also researcher suggested that HorTel should hire human resource professionals who can manage human resource functions such as training and development and assess the training needs properly to avoid mistakes in training such as using wrong training methods and contents, sending employees to the wrong training.