Üstün zekâlı öğrencilerin öğrenme stilleri ile ders çalışma alışkanlıkları arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ZEYNEP BAYIR

Danışman: Müge Yüksel

Özet:

Bu araştırmada, 4. ve 5. sınıf üstün zekâlı öğrencilerin öğrenme stilleri ile ders çalışma alışkanlıkları arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. İlişkisel tarama modeline uygun olarak düzenlenen araştırmada aşağıdaki sorulara cevap aranmıştır. 1. 4. ve 5. sınıf üstün zekâlı öğrencilerin öğrenme stilleri ile ders çalışma alışkanlıkları arasında bir ilişki var mıdır? 2. 4. ve 5. sınıf üstün zekâlı öğrencilerin öğrenme stilleri cinsiyet, sınıf mevcudu, annenin eğitim durumu, babanın eğitim durumu, Türkçe, matematik, sosyal bilgiler, fen ve teknoloji başarı durumu değişkenine göre farklılaşmakta mıdır? 3. 4. ve 5. sınıf üstün zekâlı öğrencilerin ders çalışma alışkanlıkları cinsiyet, sınıf mevcudu, annenin eğitim durumu, babanın eğitim durumu, Türkçe, matematik, sosyal bilgiler, fen ve teknoloji başarı durumu değişkenine göre farklılaşmakta mıdır? 1. Tarama modelinde hazırlanan araştırmada, örneklem grubu 2013-2014 eğitim-öğretim yılında, İstanbul ili Beykoz ilçesindeki 1 özel okuldan ve Antalya ili Kepez ilçesi Bilim Sanat Merkezi’nden oransız küme örnekleme yöntemlerinden basit tesadüfî örneklemi kullanılarak seçilen 72, 4. ve 5. sınıf (24 kız, 48 erkek) öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada Otrar, Gülten, Özkan (2012) tarafından geliştirilen “İlköğretim Öğrencilerine Yönelik Öğrenme Stilleri Ölçeği (AÖS-İ)”, Günaydın (2011) tarafından geliştirilen “Ders Çalışma Alışkanlıkları Ölçeği” ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Uygulamalar doğrudan araştırmacı tarafından öğrencilerin öğrenim gördükleri okulda ve BİLSEM’de gerçekleştirilmiş, uygulama öncesinde araştırmanın amacına ve uygulama sürecine ait sözlü ve yazılı yönerge verilmiştir. Uygulamalar ortalama 40-45 dakika (1 ders saati) sürmüştür. Elde edilen veriler bilgisayarda SPSS 15.00 programında çözümlenmiş manidarlıklar minimum p<,05 düzeyinde sınanmış, diğer manidarlık düzeyleri ayrıca belirtilmiş ve bulgular araştırmanın amaçlarına uygun olarak tablolar halinde sunulmuştur. Öğrenme stili ve ders çalışma alışkanlığının demografik değişkenlerle arasındaki ilişkiyi ortaya koymak amacıyla Bağımsız Gruplar T Testi, Kruskal Wallis-H, Mann Whithey-U testi analizleri yapılmıştır. Öğrenme stilleri cinsiyet, sınıf mevcudu, matematik dersindeki başarı durumu değişkenlerine göre farklılaşmaktadır. Ders çalışma alışkanlığı cinsiyet ve Türkçe dersindeki başarı durumu, değişkenlerine göre farklılaşmaktadır. Ölçeklerden elde edilen puanlar kullanılarak öğrenme stili ve ders çalışma alışkanlığı arasındaki ilişki Pearson Momentler Çarpım Korelasyon Katsayısı ile bulunmuştur. Pearson Momentler Çarpım Korelasyon Katsayısının anlamlı olması sonucunda İlköğretim Öğrencilerine Yönelik Öğrenme Stilleri Ölçeği (AÖS-İ) ve alt boyutları puanlarının, Ders Çalışma Alışkanlıkları Ölçeği puanlarını ne düzeyde yordadığını bulmak amacıyla basit regresyon analizi kullanılmıştır. AÖS-İ ve Ders Çalışma Alışkanlıkları Ölçeği arasında pozitif yönlü anlamlı ilişki bulunmuştur. Elde edilen bu bulguların üstün zekâlı öğrencilerin öğrenme stilleri ve ders çalışma alışkanlıkları ile ilgili eğitim alanında yetersiz sayıdaki çalışmalara destek ve fayda sağlayacağı düşünülmektedir. Anahtar Kelimeler: Üstün Zekâ, Ders Çalışma, Öğrenme Stili ABSTRACT It is aimed to examine the correlation between the learning styles and the studying habits of the 4th and 5th grade gifted students in terms of various parameters in this research. The answers have been sought to the questions below in the research which is organized properly to the relational scanning model. 1.Is there a correlation between the 4th and 5thgrade gifted students’ learning styles and their studying habits? 2. Do the 4th and 5th grade gifted students’ learning styles differentiate according to the success parameter of their gender, class size, the educational status of mother, the educational status of father, Turkish, Mathematics, Social Studies, Science and Technology? 3. Do the 4th and 5th grade gifted students’ studying habits differentiate according to the success parameter of their gender, class size, the educational status of mother, the educational status of father, Turkish, Mathematics, Social Studies, Science and Technology? 4.In the academic year of 2013 – 2014, the sample group is consisted of 72 students from the 4th and the 5th grade students (24 female, 48 male)who are chosen by using the basic random sample which is one of the unproportional heap sampling methods from a private school in Beykoz district in Istanbul and from Science and Art Center in Kepez BİLSEM district in Antalya in the research which is prepared in the scanning model. “The Learning Style Scale developed for the Primary Education students” (AÖS-I) developed by Otrar, Gülten, Özkan (2012), “The Studying Habits Scale” developed by Günaydın (2011) and “The Personal Information Form” were used in the research. The practices were carried out in the school where the students have education and in BILSEM directly by the researcher, an oral and written instructions belonging to the aim and application process of the research before the application. The practices have lasted average 40-45 minutes (1 lesson period). The acquired data has been analyzed on the computer with the program of SPSS 15.00, the meanings have been tested at the minimum p<,05 level, the other levels of the meanings have separatedly been stated and the findings have been presented as charts suitable for the purposes of the research. The analyses of Independent Sample T Test, Kruskal Wallis-H, Mann Whitney-U test have been carried outto find out the correlation between the learning style and studying habit with the demographical changes. The learning styles differentiate according to the parameters of gender, class size, the success in Mathematics lesson. The studying habit differentiates according to the parameters of gender and the success in Turkish lesson. The correlation between learning style and studying habit has been found with Pearson Multiplication of Moments Coefficient Correlation by using points acquired from the scales. A basic regretion analysis has been used with the aim of finding out at what level does it mention the points of the scale of studying habits and their sub-dimension points and the scale of studying habits and the scale of learning styles intended for the Primary Education students (AOS-I) with the result of being meaningful Pearson Multiplication of Moments Coefficient Correlation. A positive and meaningful way correlation has been detected between the AOS-I and the scale of studying habits. It has been thought that the acquired findings will be a support and benefit to the insufficient number of studies related to the learning styles and studying habits of the gifted students. Key Words: Gifted, Studying Lesson, Learning Style