İnternet kullanım alışkanlıklarının rakamsal analizi ve değişen iletişim ortamlarından gelen verilere duyulan güven


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Gazetecilik Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AHMET SERKAN AYAN

Danışman: NECMİ EMEL DİLMEN

Özet:

Öz Hayatlarımız yavaş yavaş internete daha odaklı bir şekilde yaşanmaya başladı. Artık internet bir lüks ya da insanların evinde bulunacak bir süs değil, yolda bizimle beraber dolaşan, yokluğunda eksikliğini hissettiğimiz bir gereksinim halini almıştır. Bu değişim biraz uzaktan bakıldığında hızlı ve son derece vahşi bir süreç olarak karşımıza çıkmaktadır. Artık internette aradığını bulamayan kişiler yaptıkları iş her ne olursa olsun başarısız sayılmakta, internet başında geçirilen zaman hayatımızda birçok farklı noktada geçirdiğimiz zamanın toplamını geçmektedir. İnternetten gelen bilgilerin büyük önem taşıdığı günümüzde bizler ondan doğru bilgileri alabiliyor muyuz? İnterneti doğru algılayıp güvenilir kaynakları bulabiliyor muyuz? İnternette niçin bu kadar zaman geçiriyoruz? Karşımıza çıkan bilgileri neye göre sınıflandırıyoruz? Bilgisayar başında geçirdiğimiz zaman dilimi içerisinde karşımıza gelen verileri hangi süreçlerden geçirerek bilgiye çeviriyoruz? Bu tezde güncel hayata etkisi bulunan bu üzerinde durmaya gayret gösterildi. Toplumun değiştiren bir güç olarak teknoloji karşısındaki tutumunun resmi çekilmeye çalışıldı. Özellikle internet – teknoloji arasındaki ilişki irdelendi, internetin teknolojinin hangi alt açılımında bulunduğunun üzerinde duruldu. İletişim çalışmalarında internet ve insanın arasındaki ilişkinin yapısı anlaşılmaya çalışıldı. Modern toplumun içinde bulunan bizler gittikçe daha karmaşık sosyal yapıların içerisine doğru çekiliyoruz. İnternet algımız açısından giderek sosyal ilişkilere benzeyen bir yapıya bürünüyor. Kullanılan medyanın zenginliği bizi verilerin gerçek olarak algılanması konusunda tetikliyor. Okuduğumuz haberleri gerçek olarak algılamamız için sanal gerçekliğe ihtiyacımız yok. Çok da ileri olmayan teknolojiler, bizim doğru ile yanlış arasındaki tercihimizi belirleyebiliyor. Bu alanda dünyada araştırmalar henüz çok yeni olduğu için uygun kaynakların bulunması konusunda ciddi bir çalışma izlendi. Türkiye ve Avrupa toplumlarının internete olan eğilimlerine ve interaktif bir sosyal sürecin özellikle ülkemizde nasıl oluştuğuna dair söylemler geliştirildi. Yüz binlerce kişinin katılım gösterdiği araştırmalar baz alındı ve buradan hareketle içerik oluşturuldu. Ayrıca akademik bazı araştırmalar da teze dahil edildi. le bu sürekli ivme kazanan devinimin bir resmi çekilmeye çalışıldı ve geleceğe dair projeksiyonlar yapıldı. Abstract With each passing day our lives main focus point is relying on internet. Internet is not a luxury entering our homes anymore. It follows us on the street, we miss it when it is not there and most importantly it is a requirement. This change in our lives is wild and without mercy. People who does not find what they seek on the internet are considered as failure. The time we spend on the internet is beginning to surpass any other occcupation. Data coming from internet is becomming more and more important. But can we actually get the right data from it? Is the information we get is correct? Why do we spend so much time online? Why do people share their personal data more and more online? What is the main process that we use when changing data to information we get from the internet? This thesis is all about these kind of questions. Modern life changes our social behaviours. Our social online relationships are getting far more complex than we anticipated. The right kind of data affects our way to percieve information. There isn’t too many researchs in this area, and this thesis focus on work that must be done in the future.