Uluslararası ticaret fuarları ve uluslararası ticaret fuarlarının etkinliğinin arttırılması üzerine bir saha araştırması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Çağrı Ateş

Danışman: MEHMET MELEMEN

Özet:

Küreselleşme ile birlikte uluslararası fuarlar özellikle son yıllarda önemli bir yere sahiptir. Uluslararası fuarların işletmeler açısından etkilerini inceleyebilmek için fuarların katılımcı işletmelerle ilişkilendirilmesi gerekmektedir. Bu tür bir ilişkilendirme, uluslararası işletmelerin katılım gösterdikleri uluslararası fuarların avantaj ve dezavantajlarını inceleyebilmesini sağlamaktadır. Bu çalışmada, uluslararası fuarların, katılımcı işletmeler üzerine etkileri literatürdeki kavramlar ve analizlerden yararlanılarak incelenmiş ve uluslararası fuarların işletmeler açısından yarattığı etkiler analiz edilmiştir. Ev tekstili ve dekorasyon sektöründe faaliyet gösteren ve İstanbul- Yeşilköy’de 2018 yılında düzenlenen İstanbul Uluslararası Ev Tekstili Fuarı EVTEKS Fuarı’nda yapılan nicel araştırma sonuçları ile ilişkilendirilmiş ve uluslararası fuarların katılımcı işletmeler açısından önemli etkileri olduğu sonucuna varılmıştır. İÇİNDEKİLER ÖZET i ABSTRACT ii İÇİNDEKİLER iii TABLOLAR LİSTESİ v ŞEKİLLER LİSTESİ vii SİMGE VE KISALTMALAR LİSTESİ x 1.GİRİŞ 1 2. KAVRAMSAL ÇERÇEVE 2 2.1. Fuar Tanımı 2 2.2.Fuarların Tarihsel Gelişimi 4 2.3.Fuarların Amacı ve Önemi 6 2.3.1. Katılımcı Firmalar Açısından Fuarların Önemi 8 2.3.2. Kitle İletişim Aracı Olarak Önemi 10 2.3.3. Düzenlendiği Alanda Yarattığı Sosyo-Kültürel Ortam Bakımından Önemi 11 2.3.4. Pazarlama İletişimi Açısından Önemi 12 2.4.Türkiye’de Fuarların Gelişimi 13 2.5.Fuar Türleri 16 2.5.1. Coğrafi esasa ve hedeflenen kitleye göre fuarlar 16 2.5.1.1.Yerel fuarlar 16 2.5.1.2.Bölgesel fuarlar 16 2.5.1.3.Ulusal fuarlar 16 2.5.1.4.Uluslararası fuarlar 17 2.5.1.5. Expo organizasyonları 18 2.5.2. Düzenleniş amacına göre fuarlar 20 2.5.2.1.Yatay fuarlar 20 2.5.2.1.1. Yerel yatay fuarlar 20 2.5.2.1.2. Uluslararası yatay fuarlar 21 2.5.2.2.Dikey (ihtisas) fuarları 21 2.5.2.2.1. Yerel dikey fuarlar 24 2.5.2.2.2. Uluslararası dikey fuarlar 24 2.5.2.3.Tüketici fuarları 24 2.5.2.4.Solo fuarlar 24 2.5.2.5.Sanal fuarlar 25 2.6. Uluslararası Fuar Türleri 25 2.6.1 Ülke Tanıtımına Yönelik Fuarlar 26 2.6.2 Ürün Tanıtımına Yönelik Fuarlar 26 2.6.3 Fuarların ‘Uluslararası Fuar’ Unvanını Taşıması İçin Koşullar 26 2.6.4 Uluslararası Sergiler Bürosu (BİE) 27 2.7. Uluslararası Fuarların Temel Fonksiyonları 28 2.8. Uluslararası Fuar Organizasyonunun Amaçları 29 2.9. Uluslararası Fuar Organizasyonunun Özellikleri 29 2.10. Uluslararası Fuar Organizasyonlarında Sunulan Hizmetler 31 2.11. Uluslararası Fuar Organizasyonlarında Stant Yönetimi 32 2.12. Uluslararası Pazarlamada Fuarların Önemi 33 2.13. Uluslararası Fuarlara Katılımın Avantajları 34 2.14. Uluslararası Fuarlara Katılımın Dezavantajları 36 2.15. Uluslararası Fuarlarda Kültür 38 2.16. Uluslararası Fuarlarda Teşvik 39 2.17. Fuar Şehirleri ve Organizasyonları 40 2.18. Uluslararası Fuarların Uluslararası Pazarlama Karması Elemanları ile İlişkisi 41 2.19. Uluslararası Fuarların Tutundurma Bileşeni İçindeki Yeri 43 2.20. Uluslararası Fuarların Ülke Ekonomisine Katkıları 45 2.21. Türkiye’de Fuarcılık Ve Sorunları 46 3.ULUSLARARASI TİCARET FUARLARI VE ULUSLARARASI TİCARET FUARLARININ ETKİNLİĞİNİN ARTTIRILMASI ÜZERİNE BİR SAHA ARAŞTIRMASI 49 3.1.Araştırmanın Amacı 49 3.2.Araştırmanın Önemi 49 3.3. Araştırmanın Evren ve Örneklemi 49 3.4. Verilerin Toplanması 50 3.5. Verilerin Analizi 50 4. BULGULAR VE YORUMLAR 51 4.1. Demografik Verilerin Analizi 51 4.2. Araştırma Sorularının Verilerin Analizi 67 5. SONUÇ ve DEĞERLENDİRME 91 KAYNAKÇA 95 EKLER 106 ÖZGEÇMİŞ 112 -------------------- Recently, fairs are so important as a result of globalization. International fairs ought to be related with exhibitor companies in order to analyze the effects of international fairs for exhibititors. This relation helps to identify advantages and disadvantages of international fairs. In this research, it has been studied the effects of international fairs on exhibitors with the notions in literature. The results of the quantitative research carried out in the İstanbul international home textile fair EVTEKS 2018 in Istanbul-Yeşilköy, which is active in the home textile and decoration sector, have been associated with the results and it is concluded that the international fairs have important effects for the participating enterprises.