The effect of perceived risk on online shopping in Turkey


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İşletme Fakültesi, İngilizce İşletme Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: RECEP ÖZSÜRÜNÇ

Danışman: BERİL DURMUŞ

Özet:

Bu çalışma, Türkiye’deki müşterilerde, algılanan riskin online alışveriş yapma üzerindeki etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Literatüre bağlı olarak algılanan risk; Finansal Risk, Ürün Riski, Zaman Riski, Teslim Riski ve Bilgi Güvenliği Riski olarak kategorize edilmiştir. Daha önce internet alışverişi yapmış olan 321 müşteriden oluşan bir örneklem üzerinde anket yapılmıştır. Anket analizi için SPSS 20 ve AMOS 18 kullanılmıştır. AMOS üzerinden yapılan Doğrulayıcı Faktör Analizi bize literatüre göre yapılan nitelendirmenin modelimize uymadığını göstermiştir. SPSS üzerinden Faktör analizi yapılarak algılanan riske yönelik sorular yeniden kategorize edilmiş ve yeni faktörler Güvenlik Riski, Ulaşılabilirlik Riski, Ürün Riski, İade ve İptal Riski ve Güven Riski olarak nitelendirilmiştir. Analiz sonuçları, Güvenlik ve Ulaşılabilirlik Riski’nin İnternet Alışverişi üzerinde negatif bir etkisinin olduğunu göstermektedir. Bu demektir ki müşterilerin Güvenlik ve Ulaşılabilirlik Risk algısı arttıkça, müşteriler İnternet alışverişinden kaçınmaktadır. İade ve İptal Riski ile ilgili beklenmedik bir sonuç elde edildi. İade ve İptal Riskinin internet alışverişi üzerinde pozitif bir etkisi olduğu gözlendi. Artan İade ve İptal Riski internet alışverişinde bir artışa neden olmaktadır. Bu sonucun birçok sebebi olabilir fakat muhtemelen en önemlisi müşterileri internet alışverişine iten sebeplerin, İade ve İptal Riskinin gözardı edilmesi sonucunu doğurmasıdır. Diğer bir deyişle, müşteriler İade ve İptal Riskine rağmen internetten alışveriş yapmaya devam ediyorlar. Ölçtüğümüz diğer iki risk algısı türü olan Ürün ve Güven Riski’nin internet alışverişi üzerinde bir etkisi görülmemiştir. Bu çalışma algılanan riskin müşterilerin online alışverişlerine etkisini göstermekte, firmaların bu riskleri bertaraf etmek için nerelere odaklanması gerektiğini ortaya çıkarmaktadır. Böylece firmalar bu risk algısını ortadan kaldırıp satışlarını arttırabilir. ABSTRACT This study aimed to determine the effect of perceived risk on online shopping behaviour of customers live in Turkey. Perceived risk is categorized as Financial Risk, Product Risk, Time Risk, Delivery Risk and Information Security Risk based on literature review. A survey is conducted with a sample size of 321 people who previously used the internet for online shopping. SPSS 20 and AMOS 18 are used for analysis of the results. After CFA analysis on AMOS it is seen that categorization based on literature does not fit to our model. A new categorization of Perceived Risk is done based on a Factor Analysis conducted in SPSS and new factors are: Security Risk, Accessibility Risk, Product Risk, Returning and Cancellation Risk, and Trust Risk. The study revealed that Security and Accessibility Risks have a negative effect on online shopping. That means the more consumer perceive Security and Accessibility Risk, the more they avoid shopping online. An unexpected result has occured. Returning and Cancellation Risk has a positive relation with Online Shopping. That means high level perceived risk causes an increase on online shopping. This result is probably about online shopping decisions of customers. High level Return and Cancellation Risk perception doesn’t affect their Online Shopping decision. In other words, consumers (participants) continue shopping online even they perceive that type of a risk. Product and Trust Risks don’t have an effect on online shopping. The study is important to show how perceived risk affect online shopping behaviours and it provide marketers to make necessary adjustments to prevent perceived risk to increase and online shopping to decrease.