The usage of MCDM techiques in determining the constants of criteria’s weights of warship design


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2006

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Ali Ata

Danışman: BAHAR SENNAROĞLU

Özet:

ÇOK KRİTERLİ KARAR VERME YÖNTEMLERİNİN SAVAŞ GEMİSİ TASARIMINA YÖNELİK KRİTERLERİN AĞIRLIK KATSAYILARININ BELİRLENMESİNDE KULLANIMI Günümüzde Kıyıya Yakın Görev Yapabilen Savaş Gemisi (LCS) kavramı yeni harekat konseptlerinin entegrasyonu için çok önemli bir uygulama olarak kabul edilmektedir. Bu tez çalışması, tezin yazarı tarafından belirlenen LCS tasarım kriterleri ağırlıklarının Analitik Hiyerarşi Uygulama (AHP) Yöntemi ile hesaplanabilmesi amacıyla yapılmıştır. Tez çalışmasının literatür araştırması bölümünde Çok Kriterli Karar Verme Teknikleri, Grup Karar Verme Teknikleri, Savaş Gemisi Tasarım Kriterleri ve LCS Tasarım Kriterlerini ihtiva eden geniş bir araştırma yapılmıştır. Sonraki bölümde ise tez çalışması için uygulanan üç farklı metod ile verilerin analiz edilmesinin de içinde yer aldığı izlenen metedoloji kısmı ele alınmıştır. Bu tez çalışmasıyla LCS tasarım kriterlerinin analizi ve önceliği saptanmaya çalışılmıştır. Deniz harekatlarındaki yeni konseptler ve Türkiye’nin çoğunluğu kıyıya yakın sular olarak var olan deniz sınırları dikkate alındığında, bu tez çalışması toplam gemi mühendisleri, savaş gemisi sistem tasarımı ile uğraşan elektronik mühendisleri ve bu alanda çalışan sistem mühendisleri için bir başlangıç olarak kabul edilebilir. Ayrıca bu tez çalışmasının ortaya koyduğu diğer katkı ise; grup karar verme uygulamalarındaki ağırlık hesaplamalarında üç farklı metodu önermesi ve bu uç farklı metodla elde edilen sonuçların gostermiş oldugu tutarlılıkdır. Bu metodlar Geometrik Ortalama, Trimmean ve Grup Ağırlıklarının Geometrik Ortalaması metodlarıdır. ABSTRACT THE USAGE OF MULTIPLE CRITERIA DECISION MAKING TECHNIQUES IN DETERMINING THE CONSTANTS OF CRITERIA’S WEIGHT OF WARSHIP DESIGN Currently Littoral Combat Ship (LCS) is considered crucial in implementing of new operational concepts. This thesis study was held to determine LCS design criteria’s weights via Analytic Hieararchy Process (AHP) by using the author’s classification of criteria. In the literature review part of the thesis a wide research is done to be able to define Multi Criteria Decision Making Techniques, Group Decision Making, Warship Design Proccess and LCS Design Proccess.. In the next part the methodology followed is carried on including analys of the results by three different method used in group dcision making applications. With this thesis study an initial research for analysing or prioritizing the importance of the LCS design criteria is determined. By regarding the new concept of naval operations in littoral waters and the sea borders of TURKEY connected to mostly litoral waters; this thesis may be accepted as an trigger for the total ship engineers, electrical engineers who work on system design for warships and system engineers on this area. The other contribution of this thesis study is to offer three different methods for computing weights in group decision making applications and the consistency of the results of these three different methods. These methods are Geometric Mean, Trimmean and Geometric Means of the Group’s Weights.