Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Gülender Sevgi
Danışman: Emine Keskiner
Özet:
Öğretmen yeterlikleri, öğretmenlik mesleğini etkin ve verimli bir biçimde yerine getirebilmek için sahip olunması gereken bilgi, beceri ve tutumları ifade etmektedir. Öğretmen yeterliklerine ilişkin Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü tarafından yapılan son çalışma 2017 Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri'dir. Bu belgede yer alan yeterlik alanlarından biri Tutum ve Değerler Yeterlik Alanıdır. Tutum ve değerler yeterlik alanı, öğretmenin millî, manevi ve evrensel değerlerini; öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları iletişim ve iş birliğini; öğrencilere yaklaşımını; kişisel ve mesleki gelişimini içermektedir. Öğretmenin sahip olduğu kişilik, tutum ve değerlerin, tüm eğitim sürecine doğrudan ve dolaylı şekilde etki ettiği göz önüne alındığında 2017 Öğretmen Yeterlikleri'nde, tutum ve değerler yeterlik alanının temel yeterlik alanlarından biri olarak belirlenmesi önemli bir gelişme olarak değerlendirilebilir. Din eğitiminin, içeriği bakımından bizatihi tutum ve değerleri öğrencilere kazandırmayı amaçlaması, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi ve İmam Hatip Lisesi meslek dersi öğretmenleri için tutum ve değerler alanına ilişkin yeterlikleri daha görünür kılmaktadır. Bu çalışmada tutum ve değerler yeterlik alanı, Din Eğitimi Anabilim Dalı akademisyenlerinin bakış açısıyla Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi ve İmam Hatip Lisesi meslek dersi öğretmenlerin sahip olması gereken tutum, değer ve nitelikler bakımından ele alınmıştır. Bu bağlamda çalışmanın amacı tutum ve değerler yeterlik alanının yeterliliğini ve işlevselliğini araştırmaktır. Bu amaca ilişkin 12 akademisyen ile yarı yapılandırılmış mülakat soruları üzerinden derinlemesine mülakat gerçekleştirilmiştir. Elde edilen verilerden hareketle tutum ve değerler alanının müstakil bir alan haline getirilmesi akademisyenler tarafından olumlu bir gelişme olarak nitelendirirken; teorisinin geliştirilmesi ve pratik olarak öğretmen yetiştirme sistemine yansıtılması gerektiği düşünülmektedir.