Amatör liglerde futbol oynamış hakemlerin eşduyum becerileri ile futfol oynamamış hakemlerin eşduyum becerilerinin karşılaştırılması (Kocaeli İl uygulaması)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Emre Denizli

Danışman: TURGAY BİÇER

Özet:

Yazar Adı: Emre DENİZLİ Tez Başlığı: Amatör Liglerde Futbol Oynamış Hakemlerin Eşduyum Becerileri İle Futbol Oynamamış Hakemlerin Eşduyum Becerilerinin Karşılaştırılması (Kocaeli İl Uygulaması) Bu çalışmanın amacı; Kocaeli ilinde görev alan amatör lisanslı futbol oynamış hakemler ile futbol oynamamış hakemlerin eşduyum beceri seviyelerinin incelenmesidir. Bu amaçla yapılan çalışmaya 68 futbol oynamamış ve 81 futbol oynamış hakem gönüllü olarak katılmıştır. Futbol oynamamış hakemlerin 58, futbol oynamış hakemlerin 64 adet anketi geçerli sayılarak toplam 122 anket değerlendirilmiştir. Çalışmada eşduyumsal beceriyi ölçmek amacıyla Dökmen (1988) tarafından geliştirilen empati beceri ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistiksel teknikler, iki grubu karşılaştırmak için bağımsız gruplarda t testi, ikiden fazla grubu karşılaştırmak için tek yönlü varyans analizi (One Way Anova) kullanılmıştır. Elde edilen veriler test edilmiş ve anlamlılık düzeyi 0,05 olarak belirlenmiştir. Yapılan t test sonucunda eşduyum puanı ile öğrenim durumu ve cinsiyet arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır (p>0,05). Futbol oynamış hakemler ile futbol oynamamış hakemlerin eşduyum beceri puanları arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur (p<0,05). Yapılan varyans analizi (One Way Anova) sonucunda eşduyum puanı ile hakemlik yılı, klasman ve yaş durumları arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır (p>0,05). Araştırmaya katılan Kocaeli ilinde görev yapan futbol hakemlerinin içinde futbol oynamamış hakemlerin eşduyum beceri puanları x=132,6513,24; amatör lisanslı futbol oynamış hakemlerin eşduyum beceri puanları x=144,92±21,96 olarak tespit edilmiştir. Sonuç olarak, hakemlik görevi yapan kişilerin eşduyum beceri seviyelerine sahip olması; hakem olma şartları, hakemlik eğitimi, hizmet içi eğitim programları ve hakemlik mesleğine dair yapılacak araştırmalara yönlendirici bir katkı sağlayacağı düşünülmüştür. Anahtar Sözcükler: Futbol, Hakem, Eşduyum(Empati) Emre DENİZLİ Comparing Arbitrators Empathy Skills Who Play Football With License And Who Never Play Football With License In Kocaeli. SUMMARY This studying aim is researching; arbitrator’s empathy skills which are play football before or not play football. We made a research for this aim and, 68 arbitrators enjoy who did not play football before and 81 arbitrators enjoy who played football before. So 122 number polls make valid and those are, 58 number who never played football before and 64 number who played football before. In this studying, try to measure empathy skill; we used Dökmen (1988) empathy skills technique. We used some statics and scientific technique for compare two groups, and we used T test for independent groups and compare groups which more than one, we used a technique, what name is One Way Anova and we analysis our knowledge and find meaningfulness level and it’s number is 0,05. We could not find any positive meaning behind empathy point and school career in T test. (p>0,05) But, we found on positive meaning behind arbitrators who never play football before or play football before (p>0,05). İn this test, we could not find any relation whit arbitrators point their years, or their job’s years (p>0,05). A lot of arbitrators who lives in Kocaelı and make their duty in there. We found their empathy skill points. Some arbitrators who never play football, their empathy skill point is x=132,65±13,24 and who play football, we found their sympathy skill point is x=144,32±2196 Finally, we found some results after this test. According to this results, Arbitrator’s, arbitration educations and empathy skill’s level effect their jobs and career’s. Key words: Football, Referee, Empathy