Denklemler alt öğrenme alanında CD destekli öğretimin öğrenci başarısına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AHMET OĞUZ

Danışman: Ahmet Şükrü Özdemir

Özet:

DENKLEMLER ALT ÖĞRENME ALANINDA CD DESTEKLİ ÖĞRETİMİN ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİ Bu çalışmada CD destekli öğretimin matematik dersindeki öğrenci başarısına etkisi araştırılmıştır. Yeni ilköğretim matematik programı doğrultusunda şekillendirilen matematik ders kitaplarının geliştirilmesi adına atılabilecek olan adımların nitel ve nicel veriler ışığında yorumlanması çalışmanın ana temasını oluşturmaktadır. Araştırmada CD destekli öğretimin öğrencilerin başarısına ve öğrenilen bilgilerin kalıcılığına, öğrencilerde matematiğe karşı oluşan tutum ve kaygılara olan etkisi araştırılmıştır. CD destekli öğretim ilköğretim 7. sınıflarda “Denklemler” alt öğrenme alanı kazanımları için uygulanmıştır. Çalışmanın araştırma desenini “ön-test son-test kontrol gruplu model” oluşturmuştur. Yapılan çalışmada Akşemsettin İlköğretim Okulunun 7. sınıf öğrencilerinin oluşturduğu kontrol ve deney grubu öğrencilerinden kontrol grubuna Milli Eğitim Bakanlığına bağlı, Talim ve Terbiye Kurulunun onayladığı ve halen kullanılmakta olan ücretsiz ders kitabı kampanyası çerçevesinde ilköğretim öğrencilerine dağıtılan matematik ders kitabı ve çalışma kitabı ile öğretim yapılırken, deney grubuna ise öğretimde etkililiğini araştırmak için daha önceden araştırmacı ve danışman öğretmen tarafından hazırlanıp matematik öğretmenlerinin de görüşü alınmış olan materyaller ile CD destekli öğretim yapılmıştır. Homojen iki grup oluşturulması için uygulanan ön test verileri göz önüne alınmıştır. Denklemler alt öğrenme alanına ait 5 kazanım için 4 haftalık bir eğitim sürecinin ardından öğrencilere son test uygulanmış olup, son test tarihinin 7 hafta sonrasında hatırlama testi uygulanmıştır. Öğrencilerin matematik dersine karşı tutumlarını ölçmek için “Matematik ile ilgili düşünceleriniz”, matematik dersine karşı var olan kaygılarını ölçmek için “Matematik kaygısı ölçeği” uygulanmıştır. Araştırma verileri bir istatistik paket programı kullanılarak analiz edilmiş ve yorumlanmıştır. Araştırmada anlamlılık düzeyi .05 olarak kabul edilmiştir. Araştırmadan elde edilen veriler ışığında CD destekli yapılan öğretimde; öğrenci başarılarının pozitif yönde etkilendiğini, uygulanan öğretimin diğer öğretime göre öğrencilerin hatırlamaları üzerinde daha etkili olduğunu, öğrencilerde matematiğe karşı var olan tutumlarının pozitif yönde bir ivme kazandığını, matematiğe karşı var olan kaygıların değişimi için araştırmanın uygulama süresinden daha uzun bir sürecin gerekli olduğunu, öğrencilere yönelik uygulanan çoklu zekâ alanları gözlem formuna göre baskın zekâ alanlarının belirlenmesinin bu olumlu değişimlerde pay sahibi olduğunu ve öğrenci başarılarının cinsiyete göre farklılaşmadığını söyleyebiliriz. Tüm bunlara ek olarak öğretmen görüşlerine dayanan nitel verilerin yorumlanması neticesinde ders kitaplarının kullanımına yönelik olumlu ve olumsuz durumlara çalışmanın sonuç bölümünde yer verilmiştir. Çalışmanın sonunda, elde edilen istatistiksel verilere dayanarak Türk Eğitim Sistemimize yönelik bir takım öneriler sunulmuştur. Anahtar Kelimeler: Matematik Öğretimi, CD destekli öğretim, Materyal Hazırlama, Matematik Ders Kitapları ABSTRACT THE EFFECTS OF STUDENT SUCCESS OF MATERIALS PREPARED ACCORDING TO CD-SUPPORTED ON “EQUATIONS” LEARNING SUBSECTION Usage of materials that are prepared according to CD-supported is investigated in this study. The steps taken towards developing books in alignment with the new primary school mathematics program, in the light of qualitative and quantitative data, are the centerpiece of this study. The effects of materials prepared according to CD-supported on students’ success, permanence of information taught, behavior and fear of students towards mathematics are taken into consideration. Materials prepared according to CD-supported are given to 7th graders to investigate the gains on “formulae” learning subsection. “controlling group pre-test post-test” is used as the research model of the study. The control group consists of Aksemsettin Primary School 7th grade students who were taught using free books distributed by the Ministry of Education whereas the experiment group was taught using materials prepared according to CD-supported in consent of teachers and counselors to test the effect of teaching materials. Preliminary test results are taken into consideration in order to generate two homogenous student groups. In order to test 5 gains in formulae learning sub-section, a post test was given after a 4 week long training, which was followed by a post test given 7 weeks later. In order to investigate students’ behavior and fear towards mathematics, tests named “Thoughts on Mathematics” and “Mathematics Fear Scale” were given respectively. All related analysis and interpretation is constructed by commercial statistics software using a 5% significance level. According to the study, education with materials prepared according to CD-supported ; has a positive effect on students’ success, helps students with recollection of information taught, enables students to break their prejudice against mathematics, establishes positive thoughts. It can be inferred from the result of the study that more time is required in order to fully eliminate students' math fear, better results are achieved when students are given a test to determine their specific areas of intelligence and gender has no effect on success. In addition, qualitative data based on teacher comments about pros&cons of textbook usage are included at the end of the study. Some suggestions on Turkish Educational System are proposed at the end of the study with the help of statistical data. Key words: Teaching of mathematics, CD-supported teaching, Material Preparation, Mathematics Textbooks