Türkiye'de sendikaların sosyal medya kullanımı


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Dursun Ali Durur

Danışman: HÜSEYİN EMRE BAĞCE

Özet:

ÖZET TÜRKİYE’DE SENDİKALARIN SOSYAL MEDYA KULLANIMI Türkiye’de sendikaların tarihsel gelişimini incelediğimizde ekonomik, siyasal ve hukuksal etkenlerin sendikaları olumsuz yönde etkilediği görülmektedir. Dünyada ve Türkiye’de kapitalist gelişmenin sonucu olarak yaşanan krizin sonuçları sendikalara yansıması kaçınılmazdır. Bilgi toplumu düşünürleri tarafından yeni iletişim teknolojilerinin önemi vurgulanmaktadır. Fakat sendikaların içinde bulunduğu “sendikal kriz” in çıkış yollarının sadece teknolojik ilerlemeye ve bilginin gücüne bağlamak eksik bir değerlendirme olacaktır. Kapitalist üretim ilişkilerinden bağımsız düşünmek ve iletişim teknolojilerine gereğinden fazla anlam yüklemek yanıltıcı olacaktır. Bunun yanında sosyal medya araçlarının önemi küçümsenmemelidir. Sosyal medyanın özellikleri sayesinde sendikaların olumsuz durumundan çıkmanın koşullarını da hazırlamaktadır. Bu bağlamda sosyal medya araçlarının yaygınlaşması, bilinçli kullanımı önem arz etmektedir. Türkiye’de en fazla üyeye sahip 3 işçi, 3 kamu görevlileri ve 1 işveren konfederasyonu olmak üzere toplam 7 konfederasyon incelenmiştir. Çalışma kapsamında ki konfederasyonların sosyal medya kullanımını değerlendirmek amacıyla, konfederasyonların Twitter hesabından elde edilen bulgular içerik analizi yapılarak incelenmiştir. Sendikaların sosyal medya kullanımlarını analiz edildiği bu çalışmada, sendikaların sosyal medya kullanımına ilişkin istekli ve etkili kullananlar, zorunlu ve ilgisiz kullananlar şeklinde iki eğilim ortaya çıktığı görülmüştür. Sosyal medyayı istekli ve etkili kullanalar; sosyal medya kullanımına istekli oldukları, kamuoyu oluşturmaya çalıştıkları, talep ve beklentilerini dile getirdikleri, içerik üretme de daha istekli oldukları, sendikal iletişimde ve sendikal dayanışmada sosyal medyanın önemli olduğunu bildikleri tespit edilmiştir. Sosyal medyayı zorunlu ve ilgisiz kullananlar; sosyal medya hesabı açmaya kendilerini zorunlu hissettikleri, sosyal medya da yer almasına rağmen kullanmaya istekli olmadıkları, içerik üretmede zorlandıkları ve geleneksel alışkanlıkları terk etmedikleri, sosyal medyanın sağladığı olanaklardan yeterince yararlanamadıkları sonucuna ulaşılmıştır. Sonuç olarak; sendikaların sosyal medya kullanımının yaygın olduğu, sosyal medyanın sendikalara katkısının bilindiği, öte yandan sosyal medyanın sunduğu olanaklardan yeterince yararlanamadıkları, sadece belli kaynaklardan içerik ürettikleri ve etkileşimde bulunmadıkları ortaya çıkmıştır. -------------------- ABSTRACT SOCIAL MEDIA USAGE OF UNIONS IN TURKEY In Turkey, when we analys the historial developments of unions, it is founded that economik, political and juridical factors affect unions negatively. Both in the World and in Turkey, reflecting the results of crisis to unions which is lived as a result ofcapitalist development is inevitable. New communication Technologies importance is emphasized by the information societys thinker. However, attaching way outs of unions cries just to technological development and power of knowledge will be a deficient evaluation. Besides this, importance of social media devices shouldn’t be despides. Thanks to the social medias features, it prepores the conditions of way out from unions negative case. İn this contexet, becoming widespread and conscious using of social media devices have importance. In Turkey, having most members; 1 worker, 3 state employees, 1 employee; totaly 7 confederations have been analysed. with the purpose of evolvating social media usage of confederations which are in working scope, findings which are attained, the confederations twitter acounts heve been analysed by making content analysis. In this study that unions social media usages are analysed, it was founded that to social media usage of willing and affective users, obligatory and uninterested users. In unions which use social media willing and use social media, they work on making public opinion, they utter their demands and expectations, they are more willing to produce content and they know that about communication in union and about solidarity in union; social media is important. İn unions whic use social media obligatory and uninterested, it was landed up that they feel they have to open a social media account, even if they take place in social media, they are not willing to use, they slogan to produce content and they don’t leave their traditional habits and they don’t utilise the opportunities that social media provides. As a result; it was shown up that usage of social media is prevalant, contributions of social media to unions are known, in other aspect; unions don’t utilize enoughly from opportunities that social media provide, just definite sources produce content and interact with.