Turizm pazarlaması çerçevesinde tutundurma faaliyetleri ve tatil köyleri üzerinde bir uygulama


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2005

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Cem Erdaş

Danışman: MEHMET TIĞLI

Özet:

Turizm sektörü, iktisadi ve sosyal kalkınma sürecini hızlandıran, bölgeler arası dengesizlikleri azaltan, yüksek istihdam alanları oluşturan, toplumsal refahı yükseltirken sosyal barışı da canlı tutan bir sektördür. Turizm açısından eşsiz kültürel, tarihsel ve bölgesel güzelliklere sahip ülkemizde turizm, gelişmeye açık öncü bir sektör olma özelliği taşımaktadır. Ülkemizde turizm alanında bu gelişmeler yaşanırken, turizm pazarlaması kavramı her geçen gün daha da ön plana çıkmaktadır. Bu çalışma ile hizmet sektörünün yükselen alanlarından biri olan turizm pazarlamasında, teorik olarak tutundurma faaliyetlerinin hangilerinin kullanıldığı açıklanmış ve bu doğrultuda yapılan saha araştırması ile beş yıldızlı tatil köyleri ve resort otel işletmelerinin tutundurma faaliyetlerine bakış açıları tespit edilmeye çalışılmıştır. Reklam, halkla ilişkiler, satış özendirme ve kişisel satış elemanlarından oluşan tutundurma faaliyetlerinden; reklam, kişisel satış ve satış özendirme fazla derecede kullanılırken, halkla ilişkiler faaliyetlerinin kullanımı orta derecede olduğu görülmüştür. Reklam ve satış özendirme faaliyetlerinin birinci derecede önemli amacı satışları artırmaktır. Reklam araçlarından basılı materyal kullanımı yüksektir. Satış özendirme faaliyetleri; ödeme kolaylıkları, grup, balayı ve çocuk indirimleri ve fuarlara katılmadır. Halkla ilişkiler faaliyetlerinin birinci derecede önemli amacı işletmenin imajını korumaktır. Uygulanan halkla ilişkiler faaliyetleri ise; haber, röportaj ve köşe yazısı gibi basın etkinliklerine katılım, önemli günlerin kutlanması, törenler, konferans, toplantı, paneller, fuar, sergi ve festivallere katılma, halkla ilişkiler amaçlı tesisin internet sitesinin kullanımıdır. Kişisel satış faaliyetlerinin öncelikli amacı, otel hizmetlerinin pazarlanması ve müşteri memnuniyetinin sağlanmasıdır. GENERAL KNOWLEDGE Name and Surname : Cem Erdaş Field : Business Administration Programme : Production Mangement and Marketing Supervisor : Associated Prof. Dr. Mehmet Tığlı Degree Awarded and Date : Master-July 2005 Keywords : Tourism Marketing, Promotion Activities ABSTRACT PROMOTION ACTIVITIES WITHIN TOURISM MARKETING The tourism sector is such a sector that accelerates the economic and social development process, reduces the imbalances between the regions, creates great employment opportunities and renders the social peace to be vivid increasing the social welfare. Tourism appears to be a leading sector with a future in our country which has unigue (peerless) cultural, historical and regional beauty for touristic purposes. While such developments are experienced in the field of tourism in our country, the concept of tourism marketing is increasingly emphasized day by day. In (by) this study, those of positioninig activities used in the touristic marketing, one of promissing fields of service sector, are theoritically explained and by the field survey conducted accordingly, it is attempted to determine the views of the five-star holiday villages and resort hotel businesses on such positioning activities. Of the positioning activities consisting of publicity, public relations, sales promotion, and individual salesperson, publicity, personal selling, and sales promotion are highly used while it is observed that the use of public relations activities is moderate. The prime purpose of advertisment and sales promotion is to expand the volume of sales. Of the advertisment means, the printed matters are used highly. The sales promotion facilities consist of payment advantages, discounts as group, honeymoon and children ones, and participation in fairs. The prime purpose of public relations activities is to maintain the corporate identity. Among the public relations processes used are the participation in such coverage as news, interview, and article, celebrating important days, ceremonies, conferences, conventions, panels, fairs, exhibitions, and festivals, the use of the internet website of the facilities designed for the public relations purposes. The priority purpose of the personal sales activities is to market the hotel services and ensure the customer satisfaction.