Türkiye'de en çok okunan çocuk kitaplarının istatistiksel analizi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ekonometri Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SİBEL DİNÇ

Danışman: İlknur Esen Yıldırım

Özet:

Çocuklara kitap okumayı sevdirmek, tüm bilinçli yetişkinlerin ortak hedefidir. Bu çerçevede, günümüzde en çok tercih edilen çocuk kitaplarının niteliklerine dair araştırmalar, mevcut durumu ortaya koymaları bakımından önemlidir. Bu tespitten hareketle, Türkiye’de 2015 yılında 7-14 yaş grubundaki çocuklar tarafından en çok okunan kitaplar analiz edilerek; bu kitapların biçim ve içerik özellikleri bakımından ortak ve farklı yönleri ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Çalışma kapsamında en çok satılan 20 yerli ve yabancı çocuk kitabı İçerik Analizi ile incelenmiştir. 82 kriter yönünden yapılan analizler, tasarım/düzenleme, yazar/kitap, dil/anlatım, konu/plan ve resimlendirme bilgileri biçiminde beş başlık altında değerlendirilmiştir. Analiz edilen 20 kitaptan altısı tüm kriterler yönünden yeterli bulunmuştur. Bu kitaplar şunlardır: Son Adanın Çocukları, Sakız Sardunya, Hayalet Köy, Güneşi Bile Tamir Eden Adam, Geçmişe Tırmanan Merdiven ve Sevimli Dostlar Oteli 1: Bütün Hayvanlar Davetlidir!. Elde edilen bulgular ebeveynler, öğretmenler, çocuk kitabı yazarları ve yayınevleri için yol gösterici bilgiler içermektedir. Bu bulgulardan hareketle, yazılacak yeni çocuk kitaplarında bu kitapların hedef kitlesi olan çocuklara daha öğretici ve daha keyifli deneyimler sunan kitaplar yazılması mümkündür. ABSTRACT It is the common goal of each and every informed adult to endear reading to children. It is therefore important to know that which books children love. In this respect, the related researches are significant for displaying the present condition of children books. By analyzing the best sellers of children books in 2015 for the age group 7-15, their common and different aspects in form and content shall be laid bare. Within the scope of the present research, twenty best-seller native and foreign children books are studied through the method of content analysis. The analyses conducted according to eighty two criteria are divided into five main categories: i. design/formation, ii. author/book, iii. language/narrative, iv. subject/plan and iv. illustration. Six books out of the Toplam twenty are found appropriate in the light of the aforementioned eighty two criteria. These books are as follows: Son Adanın Çocukları, Sakız Sardunya, Hayalet Köy, Güneşi Bile Tamir Eden Adam, Geçmişe Tırmanan Merdiven, Sevimli Dostlar Oteli 1: Bütün Hayvanlar Davetlidir!. The collected data include explanatory information for parents, teachers, authors of children books and publishing houses. Moving from our analysis of the given data, it is possible that more informative and enjoyable children books can be published in the future.