Fen bilgisi öğretmen adaylarının güdüsel inançları ve öğrenme stillerinin kavramsal anlamalarına etkisi: Atom ve bağlar konusu


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ERSİN ELMACİ

Danışman: HALE BAYRAM

Özet:

FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ GÜDÜSEL İNANÇLARI VE ÖĞRENME STİLLERİNİN KAVRAMSAL ANLAMALARINA ETKİSİ: ATOM VE BAĞLAR KONUSU Bu çalışmanın amacı; fen bilgisi öğretmen adaylarının güdüsel inançlarının (öz-yeterlik, içsel değer, sınav kaygısı) ve öğrenme stillerinin atom ve bağlar konusundaki kavramsal anlamalarının rolünü araştırmaktır. Bu çalışmada, ölçüm araçları olarak Öğrenme Güdüsel Stratejiler Anketi’nin Türkçe versiyonu, Öğrenme Stilleri Envanteri ve Atom ve Bağlar konusu ile ilgili Kavram Testi kullanılmıştır. Orjinali Pintrich ve De Groot tarafından geliştirilen Öğrenmede Güdüsel Stratejiler Anketinin Türkçe’ye ve Biyoloji dersine uyarlamasını Özkan tarafından gerçekleştirmiştir. Bu çalışma için de, Kimya dersine yönelik bir uyarlama yapılmıştır. Pilot çalışma da iki devlet üniversitesinde fen bilgisi öğretmeni adayı 226 kişi yer almıştır. Uygulama, 2011-2012 döneminin ilkbahar döneminde, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği Bölümü birinci ve ikinci sınıf öğrencileri ile yapılmıştır. Araştırmada 78’i 1. sınıftan, 91’i 2. sınıftan olmak üzere toplam 169 öğrenci yer almıştır. Uygulama sonucu elde edilen veriler tek yönlü varyans (ANOVA),t testi, Mann Witney U, ve basit ilişki analizi kullanılarak değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda çalışmaya katılan öğrenciler arasında özümseyen öğrenme stilinin en büyük frekans ve yüzde de olduğu bulunmuştur. İkinci en yüksek yüzde yerleştiren öğrenme stili olarak belirlenmiştir. Araştırma sonucunda öğrencilerin öğrenme stillerinin atom ve bağlar konusunda kavramsal anlamalarında etkili olmadığı bulunmuştur. Basit ilişki analiz sonuçları, yerleştiren öğrenme stiline sahip öğrencilerin diğer stillerin aksine Kavram Testi ortalamalarının Güdüsel Stratejiler Anketi (ÖGSA) Puanları, ve ölçeğin alt boyutları olan Öz-Yeterlik Puanları (ÖP) ve İçsel Değer Puanları (İD) ile pozitif bir ilişki olduğunu göstermiştir. Bulgular Özümseyen öğrenme stiline sahip öğrencilerin diğer stillerin aksine Kavram Testi Sınav Kaygısı Puanları (SK) ile pozitif bir ilişki olduğunu göstermiştir. Anahtar Kelimeler: Fen Eğitimi, Güdüsel İnanç, Öz- Yeterlik, İçsel Değer, Sınav Kaygısı, Öğrenme Stili, Kavramsal Anlama. ABSTRACT PRESERVICE SCIENCE TEACHERS’ MOTIVATIONAL BELIEFS AND LEARNING STYLES EFFECT OF THEIR CONCEPTUAL UNDERSTANDING: ATOM AND BONDS SUBJECT. This study aimed to investigate the roles of pre-service science teachers’ motivational beliefs and learning styles on conceptual understanding of the atom and bonds subject. In this study, Turkish Version of Motivated Strategies for Learning Questionnaire, Learning Styles Inventory and Concept Test on Atom and Bonds subject were used for the measuring tools. Motivated Strategies for Learning Questionnaire, which was developed the original one by Pintrich and De Groot, and was adapted to Turkish by Özkan for biology cource . Questionnaire was adapted for Chemistry Cource and pilot was test with 226 students from two state Universities. The main study was conducted in Marmara University throughout the Atatürk Education Faculty Department of Science Teacher Education students. 78 students joined from 1. class and 91 students joined from 2. class. The data obtained from the administration of the measuring instruments were analyzed by using analyses of (ANOVA), t tests, Mann Witney U and bivariate correlations. The results show that the most common learning style type was assimilating for the his study. Convergers were the second highest learning style type observed in this study. Learning style was not significantly effective on students' conceptual understanding on atoms and chemical bonds subjects. There was a significant relationship between concept test scores and Motivated Strategies for Learning Questionnaire scores and subscales scores (Self-Efficacy, Intrinsic Value) in the questionnaire for the students who were accomodator style when compared to the other learning style types. Finding shows that there was a significant relationship between Concept Test scores and Test Anxiety scores for the students who were assimilating learning style when compared to the other learning style types. Key Words: Science Education, Motivational Belief, Self-Efficacy, Intrinsic Value, Test Anxiety, Learning Style, Conceptual Understanding.