Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Dicle Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2017
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: MEHMET ALİ GÖKDEMİR
Danışman: Fatma Evren Daşdağ
Özet:
Araştırmanın genel amacı, seramik
eğitiminde bilişsel çıraklık yönteminin öğrencilerin seramik eğitimine yönelik
öz yeterlik inançlarına ve tutumuna etkisi ile öğrencilerin seramik eğitimine
yönelik algılarını belirlemektir. Araştırmada karma model kullanılmıştır.
Araştırmada deneysel desenlerden öntest-sontest kontrol gruplu model ile nitel
araştırma modellerinden fenomenolojik desen kullanılmıştır. Araştırma,
2016-2017 öğretim yılı Mardin ili Nusaybin ilçesinde bulunan ortaokulda öğrenim
gören toplam 46 öğrenci üzerinde, bir haftası hazırlık olmak üzere sekiz hafta
süreyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, bilişsel çıraklık yöntemine göre
hazırlanmış ders planı deney grubuna, geleneksel yöntemlere (anlatım ve
soru-cevap) göre hazırlanmış ders planı kontrol grubuna uygulanmıştır.
Araştırmada veri toplama aracı olarak kişisel bilgiler formu, seramik eğitimine
yönelik özyeterlik ve tutum ölçekleri ile yarı yapılandırılmış görüşme formu
kullanılmıştır. Araştırmada, nicel ve nitel verilerin analizi olmak üzere iki
şekilde veriler çözümlenmiştir.
Araştırmanın nitel ve nicel
sonuçlarına bakıldığında,
1.
Bilişsel çıraklık yöntemi uygulanan deney
grubuna ait seramik eğitimine yönelik özyeterlik inancı öntest-sontest puan
ortalamaları arasındaki farkın istatistiksel olarak da anlamlı olup olmadığını
test etmek için yapılan t-testi analizi sonucunda öntest-sontest puanları
arasında sontest lehine anlamlı bir fark saptanmıştır.
2.
Geleneksel öğretim yöntemi kullanılan kontrol
grubuna ait seramik eğitimine yönelik özyeterlik inancı öntest-sontest puan
ortalamaları arasındaki farkın istatistiksel olarak da anlamlı olup olmadığını
test etmek için yapılan t-testi analizi sonucunda öntest-sontest puanları
arasında sontest lehine anlamlı bir fark saptanmıştır.
3.
Deney grubuna ait seramik eğitimine
yönelik tutum öntest-sontest puan ortalamaları arasındaki farkın istatistiksel
olarak da anlamlı olup olmadığını test etmek için yapılan t-testi analizi
sonucunda öntest-sontest puanları arasında sontest lehine anlamlı bir fark
saptanmıştır.
4.
Kontrol grubuna ait seramik eğitimine
yönelik tutum öntest-sontest puan ortalamaları arasındaki farkın istatistiksel
olarak da anlamlı olup olmadığını test etmek için yapılan t-testi analizi
sonucunda öntest-sontest puanları arasında sontest lehine anlamlı bir fark
saptanmıştır.
5.
Deney ve kontrol gruplarına ait seramik
eğitimine yönelik özyeterlik inancı sontest puan ortalamaları arasındaki farkın
istatistiksel olarak da anlamlı olup olmadığını test etmek için yapılan t-testi
analizi sonucunda sontest puanları arasında anlamlı bir fark saptanmamıştır.
6.
Deney ve kontrol gruplarına ait seramik
eğitimine yönelik tutum sontest puan ortalamaları arasındaki farkın
istatistiksel olarak da anlamlı olup olmadığını test etmek için yapılan t-testi
analizi sonucunda sontest puanları arasında deney grubunun lehine anlamlı bir
fark saptanmıştır.
7.
Öğrencilerin çoğu, seramik eğitiminin
yaratıcılığı geliştirdiğini belirtmişlerdir. Ayrıca öğrenciler tarafından
seramik eğitiminin çamura şekil verme olduğu, üç boyutlu çalışmalar yapıldığı,
zevk alındığı, eğlenceli olduğu, el becerisini geliştirdiği, görsel sanatlara
ilgilerini arttırdığı, mutlu olmalarını sağladığı, sabırlı olmalarını öğrettiği
ve stresi yok ettiği belirtilmiştir.
8.
Öğrencilerin çoğu seramik uygulamalarının
iyi vakit geçirmelerini sağladığı ve seramik eğitimine yönelik özyeterliklerini
geliştirdiğini belirtmişlerdir. Ayrıca öğrenciler tarafından seramik
çalışmalarının aşamalarını bilmelerini sağladığı, boş vakitlerini
değerlendirmelerini sağladığı, el becerilerini geliştirdiği, huzur ve mutluluk
verdiği, derse yönelik olumlu tutum geliştirdiği, üç boyutlu çalışmaların nasıl
yapıldığını öğrettiği ve yaratıcılıklarını geliştirdiği belirtilmiştir.
9.
Öğrencilerin çoğu oyma yaparken ve araç
gereç eksikliğinden dolayı sorunlarla karşılaştıklarını belirtmişlerdir. Ayrıca
öğrenciler tarafından aplike yaparken, çamur eklerken, çamur yoğururken, çamuru
açarken, çimdikleme yaparken, kalıba sararken, kıyafetlerinin kirlendiği ve
zamanın yetmediği ( ders süresinin az geldiği) belirtilmiştir.
10. Öğrencilerin
çoğu görsel sanatlar dersinde seramik çalışması yapılmalı önerisini geliştirmiştir.
Ayrıca öğrenciler tarafından araç-gereç olmalı, ders saati arttırılmalı, farklı
çalışmalar yapılmalı, resim atölyesi olmalı ve okullara seramik dersi konmalı
önerileri geliştirilmiştir.