Reklam zemı̇nlerı̇nı̇n plastı̇k dı̇lı̇ ı̇le ortodoks ı̇konografı̇sı̇nı̇n benzeşı̇mı̇


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Resim Anasanat Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: RECEP SERBEST

Danışman: Sevil Saygı

Özet:

Reklam etkilerinin, ne olduğu ve nasıl subliminal işlendiği ile ilgili bugüne kadar birçok akademik ve akademik olmayan çalışma yapılmıştır. Algılanabilir tüm reklamlar, mutlaka bir mecraya veya medyuma ihtiyaç duymaktadır. Reklamın sosyolojik etkileri ile ilgili yapılan çözümlemeler ve çalışmalar sonucunda üretilen yeni reklam zeminleri, öznenin fark etmesi ama aynı zamanda uzun süre maruz kalmaması için tasarlanmıştır. Radyo kanallarında kurum adının kısa süreli duyurulması veya panolardaki reklam görsellerinin sürekli değiştirilmesi bu çözümleme ve çalışma sonucundadır. Günümüz dünyasında sıkça görebildiğimiz bina cephesinde yer alan reklamlar, boyutları ve uygulama yöntemleri nedeni ile reklam panolarına göre daha uzun sürelidir. Görsel reklamın servis edilmesi ses, koku, tat ve dokunuşun servisinden daha kolaydır. Dolayısıyla bina cephelerine kaplanan büyük boyutlu reklamlar, hem daha çok görünür hale gelmektedir hem de markaya hamaset illüzyonu sağlamaktadır. Görsel reklam, şehrin dokusunda bir öge haline gelmiştir; tıpkı kilisede yer alan ikonalar gibidir. İkonanın çokça görüldüğü yer nasıl kiliseyi anıştırıyorsa, reklamın çokça görüldüğü yer de şehri anıştırmaktadır. Reklam ve ikona, mekan ile bütünlük gösteren ayrı iki görsel alanın ögeleridir. İkona, dolaşım hızını panoya aktarıldıktan sonra artırmıştır. Reklam ise dolaşım hızını sabit zeminler ile artırmıştır. Görsel reklam zeminleri ve ikonografi için benzer zemin çözümlemeleri yapılmıştır. İkisi de imgenin aktarımı için oluşturulmuştur. İkisi de imgenin bakışını özneye aktarmak için kurgulanmıştır. Dolayısıyla ikonografi ve görsel reklam zeminlerinin yapısı benzeşmektedir. İkona ve görsel reklamın çözümlemesi plastik sanatlar sayesinde olup, ikisinin de ögeleri birbirini anıştırmaktadır. Resim sanatına eklemlenen reklam ve ikona, imgenin özne üzerindeki bakışını daha etkili hale getirebilmek için resim sanatının mirasını kullanmıştır. -------------------- All perceivable advertisements require a medium and a channel to deliver its message. New advertisement medium should attract the attention of the subject while keeping the exposure time at minimal. However, not all channels of media are suitable for this starategy. Huge advertisements located on the sides buildings for instance are long-lived compared to that of on the billboards due to the size and the preparation process of the commercial. This gives building side ads the advantage to be perceived countless times and create an illusionary stength for the brand. Such a visual commercial becomes a part of the texture of the city, very much resembling the iconas that are located inside the church. Like a specific icon reminds of its church, a specific ad reminds of its town. These two elementes of different visual media, commercial and icona, establish an integrity with the space they are created. Icona has increased its circulation speed after it was transferred to a panel whereas commercial created its momentum when it is passed to a fixed location. Visual advertisements and iconography use similar foundations for resolutions. Henceforth, both have many structural similarities. Furthermore, an icona and visiual advertisment are analyzed with the tools of plastic arts and thus their components resemble each other. When embedded into a visual art form, an icona and visual advertisements, uses a legacy of painting art in order to strengthen the glance of the simulacrum on object.