Bahman Ghobadi sinemasında çocuk


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Zuhal Bozbay

Danışman: MELİHA ELİF DEMOĞLU

Özet:

Yeni İran Sineması’nın son dönemdeki en önemli Kürt yönetmenlerinden biri olan Bahman Ghobadi, ilk uzun metraj filminden itibaren dikkatleri üzerine çekmeyi başarmıştır. Yönetmenin filmleri ulusal ve uluslararası pek çok festivalde ödül almıştır. Ghobadi, kurgusu, hikâyeleri ve görselleri ile dikkat çeken kendine özgü bir sinema dili yaratmıştır. Filmlerinde sınır, savaş, mülteciler, çocuklar, yaşam mücadelesi, insani ve toplumsal öğeler öne çıkmaktadır. Onun sinemasında metaforlar, simgeler, semboller yeni bir gerçeklik oluşturmaktadır. Bu çalışma Bahman Ghobadi’nin sinemasında çocuk kullanımı ve toplumsal özellikleri üzerinedir. Tezde, başrollerde çocukların yer aldığı iki filmi “Sarhoş Atlar Zamanı” ve “Kaplumbağalar da Uçar” filmleri toplumbilimsel çerçevede irdelenmektedir. Filmlerinden hareketle Bahman Ghobadi sinemasının genel özellikleri ve önemi de tespit edilmektedir. -------------------- Bahman Ghobadi, one of the most important Kurdish directors of the new Iranian cinema, has been able to attract attention since his first feature-length film. Director’s films have won awards in many national and international festivals. Ghobadi has created a specific cinematic language that draws attention with its fiction, stories and visuals. In his films, the frontier, war, refugees, children, struggle for survival, human and social elements come into prominence. In his cinema, metaphors, symbols and symbols generate a new reality. This study relevants to children usage and social characteristics in Bahman Ghobadi's cinema. In the thesis, two films ”A Time for Drunken Horses“ and “Turtles Can Fly” are examined in the sociological framework. General characteristics and importance of Bahman Ghobadi cinema are determined with referance to his films.