Yenilikçiliğinin rekabet gücüne ve şirket piyasa değerlerine etkileri bir uygulama: Turkcell örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Yaren Özdöl

Danışman: RAHMİ DENİZ ÖZBAY

Özet:

YENİLİKÇİLİĞİN REKABET GÜCÜNE VE ŞİRKET PİYASA DEĞERİNE OLAN ETKİLERİ: BİR ÖRNEK UYGULAMA Yeni rekabet dünyasında çağın bir gerekliliği “yenilik” yani “inovasyon”. Yeni olmayan işler, yenilik yapılmayan süreçler artık bir katma değer üretmiyor işletmeler için yeterince. Değişen dünyada değişen koşullara ayak uydurabilmek için “inovasyona” tutunmalı. Bunu işletme kültürüne oturtmalı, yeniliklere fırsat verecek koşullar oluşturmalı, çalışanı bu konuda motive etmeli. Yenilik sürecini başarılı ile yürütebilmek içinse bir strateji belirlemeli ilk önce. Çünkü ancak bunları başarabilenlerin payını sürdürdüğü bir pastadayız hepimiz. Global rekabet pazarlarında var olabilmek, bilgiyi edinebilmek, işleyebilmek, bütün bunları yaparken işletmenin ömrüne yetecek karı elde edebilmek için en başta yeniliklere açık olmalıyız. Günümüzde İşletmelerin yenilikçilik performansı kuşkusuz rekabet gücüne ve sonuç olarak işletme finansallara etki eden en önemli unsurlardan biri. Yapılan yatırımlar, ürün/hizmet yenilikleri müşteri bağlılığını artırmanın yanı sıra pazardan yeni fırsatlar kapabilmek için de oldukça etkili olmakta. Bunu bilen işletme yönetimleri bu farkındalık sayesinde içlerinde bulunduğu pazarlarda hep bir adım öne çıkmaktalar. Uyguladıkları akıllı yenilikçi politikalar ve yenilik stratejileri ile işletmelerinin piyasa değerlerini de artırmakta ve “yenilik - satışlardaki artışı - kar – sermaye artışı - yenilik” döngüsünü sürekli hale getirebilmektedirler. Bu devamlılık sayesinde ise uzun yıllar boyunca pazar hakimiyetini sürdürebilmekte ve marka bilinirliklerini artırabilmektedirler. Bu çalışmada yeniliklerin işletmeler açısından önemlerine değinerek, yenilikçi uygulamaların şirketlerin rekabet güçlerine olan etkileri ve piyasa değeri artışı ile arasındaki ilişki örnek bir uygulama ile ele alınmaktadır. ABSTRACT THE EFFECTS OF INNOVATION ON COMPETETIVENESS AND THE MARKET VALUE OF THE COMPANY: A MODEL APPLICATION A necessity in the new competition environment is “Innovation”. Works that are not new and processes in which innovation is lacking are not producing enough added-value for the establishments. One should lean on “innovation”, in order to keep up with the changing conditions in the changing world. It should be adopted as a corporate culture, new conditions which can give an opportunity to innovations should be created and workers should be motivated in this regard. First of all, a strategy should be set for performing the process of innovation successfully. This is because, we are all in the slices of a pie in which only those who could manage these skills can survive. In order to subsist in the global competition markets, obtain and manipulate the information and acquire enough profit for the existence of the corporation while doing all these, a company should be open to innovation. In today’s world, the innovation performences of the establishments is doubtlessly one of the most important influences that effect the competitive capacity and eventually the business finance. The investments made and the innovations of product/service has been very forceful for catching the new opportunities in the market, besides increasing the customer loyalty. The managments of the corporations, who are aware of this fact, are always one step ahead in the markets that they exist. The well-advised and innovative policies and the reform strategies that they carry out can be rendering increasing the market value of their companies and making the cycle of “innovatin – increase in sales – profit – increase of capital – innovation” constant. Owing to this durableness, the corporates can resume their market dominations for long years and develop their brand recognition. In this study, the connection between the effects of innovative applications on the competitive capacities of the corporates and increase in their market value is analysed with a model application by refering to the importance of innovation in terms of the establishments.