ORTAÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMEN ADAYLARININ FONKSİYONA İLİŞKİN PEDAGOJİK ALAN BİLGİLERİNİN DEĞİŞİMİNİN İNCELENMESİ: BİR DERS MODÜLÜ ÖRNEĞİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DAMLA UZ

Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): Hatice Akkoç

Eş Danışman: Hande Gülbağcı Dede

Özet:

Bir öğretmenin sahip olması gereken yeterliliklerden biri pedagojik alan bilgisidir. Pedagojik alan bilgisinin sahip olduğu alt bileşenlerden biri öğrenci zorlukları ve kavram yanılgılarıdır. Bu çalışmada da bu bileşen bağlamında tasarlanan ders modülünün öğretmen adaylarının pedagojik alan bilgilerine etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu inceleme için matematikte öğrenme ve öğretme zorluğu yaşanılan fonksiyonlar konusu seçilmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan değerlendirici durum çalışması kullanılmıştır. Katılımcılar, İstanbul’da bir devlet üniversitesinin son sınıfında öğrenim gören matematik öğretmen adaylarıdır. Tasarlanan ders modülü sırasında adaylara Kavram Tanımı-İmajı Etkinliği, Öğrenci Örnekleri Etkinliği, Video Temelli Etkinlikler, Matematiksel Kavramların Çoklu Temsilleri Etkinliği, Kitap İnceleme Etkinliği, Pedagojik Alan Bilgisine Giriş Etkinliği, Matematiksel Zorluk ve Yanılgılar Etkinliği 1-2, Öğretim Programı İnceleme Etkinliği, Fonksiyonla İlgili Öğrenci Zorluk ve Yanılgıları Etkinlikleri uygulanmıştır. Çalışmada adaylara modül öncesinde ve sonrasında senaryo soruları, mülakatlar, PAB öz değerlendirme etkinliği, alan bilgisi testi uygulanmıştır. Bu veri toplama araçlarından elde edilen bulgular, senaryo sorularının analizi ve öğretmen adaylarındaki pedagojik alan bilgisindeki değişim olmak üzere iki ana başlıkta okuyucuya sunulmuştur. Çalışmada elde edilen bulgularda adayların modül öncesinde öğrencilerdeki zorluk ve kavram yanılgılarını tespit etmede eksik oldukları görülmüştür. Modül sonrasında adayların öğrenci zorluk ve yanılgılarını tespit etmede gelişim gösterdikleri ve öğrenci hatalarını düzeltmede müdahale biçimlerini çeşitlendirdikleri ortaya çıkmıştır. -------------------- One of the qualifications required by a teacher is pedagogical content knowledge. One of the sub-components of pedagogical content knowledge is the knowledge of student difficulties and misconceptions. The aim of this study is to investigate the effect of the course module designed for developing preservice teachers’ pedagogical content knowledge in the context of this component. For this study, the function concept, which causes learning difficulties and misconceptions, has been chosen. The evaluative case study, which is one of the qualitative research methods, was used in the study. Participants are senior preservice mathematics teachers in a state university in İstanbul. During the designed course module, concept definition-image task, student samples task, video based task, multiple representation task, book examination task, introduction to pedagogical content knowledge task, mathematical difficulties and misconceptions task 1-2, curriculum review task, student difficulties and misconceptions about functions task were applied. Before and after the module, scenario questions, interviews, PCK self-evaluation activity, content knowledge test were conducted. The findings obtained from these data collection tools were presented to the reader under two sections: analysis of scenario questions and change in pre-service mathematics teachers’ pedagogical content knowledge. It was found that the pre-service teachers were lacking in determining the students' difficulties and misconceptions before the module. After the module, it was found out that the pre-service teachers had improved in identifying the students' difficulties and misconceptions and diversifying the intervention methods in correcting student errors.