Suriyeli mülteci çocukların eğitimi üzerine bir araştırma: Geçici eğitim merkezleri ve müfredatları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Orta Doğu ve İslam Ülkeleri Araştırmaları Enstitüsü, Ortadoğu Siyasi Tarihi ve Uluslararası İlişkileri Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYŞE KAYA

Danışman: ALİ ERKEN

Özet:

Türkiye günümüzde 3,5 milyonu aşkın Suriyeli mülteciye ev sahipliği yapmaktadır. Mülteci nüfusunun yarısından fazlasının okul çağındaki çocuklardan oluşması bir amaç dahilinde şekillenmiş eğitim programlarının önemine işaret etmektedir. Mülteci çocukların topluma entegrasyonunda okul deneyimi kritik bir öneme sahiptir. Ana akım eğitim sistemine geçiş için tasarlanan geçici eğitim merkezleri (GEM) tez araştırmasının analiz birimidir. Tezde Suriyeli öğrencilere yönelik hizmet veren bir geçici eğitim merkezindeki kurumsal habitusun öğrenciler üzerindeki etkisi entegrasyon bağlamında incelenmektedir. Makro eğitim politikalarının GEM’lerde uygulanışı ve öğrenciler üzerindeki etkisini analiz edebilmek için GEM idarecileri, Türk ve Suriyeli öğretmenler, ayrıca Suriyeli öğrenciler ile yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiş ve katılımcı gözlemle etnografik bir araştırma yürütülmüştür. Araştırma sonucunda müfredat, veli toplantıları gibi çeşitli uygulamalar ve merkezde Suriyeli öğretmenlerin görev yapması ile GEM kurumsal habitusunun öğrenci kültürünü tanıyan iki kültürlü yapıya sahip olduğu tespit edilmiştir. Bu yapının ve sağlanan okul ikliminin öğrencinin okul ve ev arasında yaşadığı kültürel şoku en aza indirdiği ve öğrencinin okula aidiyet duygusunu teşvik ederek sosyalizasyonunu desteklediği görülmüştür. Ancak GEM’in kurumsal prestijinin düşük olması nedeniyle öğrencilerin eğitim aldığı kamu binasındaki imkanları kullanmada ayrımcılığa uğradığı, müfredatın içeriğinin GEM’in amacına uygun biçimde şekillendirilmediği, Suriyeli öğrencilerin GEM’lerde yerli akranlarıyla iletişim kuramayarak uzaklaştığı ve entegrasyon hedefinin öğretmenler düzeyinde sağlanamadığı saptanmıştır. Ayrıca sosyal uyum programlarının sadece mültecilere değil yerli kurumlar ve Türk öğrencilere de sunulması gerektiği görülmüştür. -------------------- Turkey is currently home to 3.5 million Syrian refugees. The fact that more than half of the refugee population is composed of school-age children points to the importance of education programs that are shaped for one purpose. School experience is critical in the integration of refugee children into society. The temporary education centers (TEC) designed for transition to mainstream education system are the unit of analysis of the thesis research. The impact of the institutional habitus on students in a temporary education center is examined in the context of integration.Semi-structured interviews were conducted with TEC administrators, Turkish and Syrian teachers, as well as with Syrian students, to analyze the implementation of macro education policies through TECs and their impact on students. Thus an ethnographic study was conducted with participant observation. As a result of the study, it has been determined that TEC institutional habitus, which has emerged with various practices such as curriculum, parent meetings and the presence of Syrian teachers in the center, has bi-cultural structure that recognizes the student culture.It is seen that this structure and the school climate provided to the students minimize the cultural shock between school and home and to support the socialization of the student by encouraging the sense of belonging to the school.However, due to the low level of instituonal prestige of TEC, it was determined that the students were discriminated against in the use of the facilities in the public building where they received education, that the content of the curriculum was not shaped in accordance with the purpose of the TEC and that Syrian students could not communicate with their Turkish peers in the TECs. It was also seen that social adaptation programs should be offered not only to refugees but also to local institutions and Turkish students.