Reklam metinlerindeki psikolojik unsurların Freud ve Jung açısından analizi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MERVE SEBER

Danışman: Ayşe Gül Soncu

Özet:

Bu çalışmanın konusu, reklamların kişiler üzerinde etkili olmasına yönelik araştırmalarda ruhbilimin kullanılmasına örnek oluşturmak, ruhbilim ve reklam olgularına çalışma içerisinde kurulan bağlantılar aracılığıyla farklı bir bakış açısı getirmektir. Çalışmanın hedefi, Jung’un kişilik sınıflaması ve Freud’un yapısal kişilik kuramında yer alan kişilik birimlerinin -id, ego ve süperego- seçilen reklamlarda hangi biçimde ve ne amaçla yer aldığını araştırmak, Jung’un ve Freud’un kişilik birimlerinden yola çıkarak günümüzde reklam olgusunun kişilik özelliklerini, izleyici üzerinde etkili olacak biçimde kullandığını ortaya koymaktır. Çalışmanın birinci bölümünde, reklam ve reklamın özellikleri, reklamın kitle iletişim araçlarındaki kullanımı ve reklamın işlevleri; Freud’un yapısal kişilik kuramı ve Jung’un sınıflaması ele alınmıştır. İkinci bölümde reklamın oluşumundaki psikolojik süreçler üzerinde durulmuştur. Üçüncü bölümde seçilen reklamlarda kullanılacak yöntem ve metodolojilere değinilmiş ve seçilen reklamların incelenmesi yapılmıştır. Çalışmanın sonunda, reklamların Jung’un ve Freud’un kişilik birimlerine seslenecek biçimde hazırlandıklarında ve incelendiklerinde, izleyici üzerinde etkili olabilecekleri sonucuna varılmıştır. Anahtar Kelimeler: Reklam, Freud’un Yapısal Kişilik Kuramı, Psikanaliz, Jung’un Kişilik Sınıflaması ABSTRACT The subject of this study, ads influence on audience research in psychology, for example, to create, and advertising psychology of cases in which work within the established links through to bring a different perspective. The goal of the work of Jung's personality classification and Freud's structural theory of personality in the personality of the units-of id, ego and superego - selected ad in which format and in what is the purpose of the research, Jung and freud's personality units, starting from today, personality characteristics and the fact of advertisings, the audience will be effective on the format used to reveal.The study in the first section, the features of advertising and advertising, advertising in mass media and in the functions of advertising; freud's structural theory of personality, and jung's classification are discussed. In the second section psychological processes which is related to advertisement's creation were emphasized. Methods and methodologies that will be used in advertisements were reffered and choosen advertisements' studies were made. At the end of the study these outcomes conclude that when advertisement's preparations and examinations addresse to Jung' s and Freud' s personal units it will be effective on audience. Key Words: Advertising, Freud's Structural Theory Of Personality, Psychoanalysis, Jung's Personality Classification.