Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İşletme Fakültesi, İşletme Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2010
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: MUHAMMET HAKAN SEZGİN
Danışman: ELİF MAKBULE ÇEKİCİ
Özet:KALİTE ÖDÜL SÜREÇLERİ VE KALDER DERNEĞİ ÜZERİNE İNCELEME Toplam Kalite Yönetim felsefesinin benimsenmesi, gelişmesi ve yaygınlaştırılmasına yardımcı olmak amacıyla verilen ilk ödül kalite kontrol ve kalite güvence sisteminin geliştirilmesi amacıyla 1951 yılında Japonya’da verilen Deming ödülü’dür. Daha sonra Amerika’da Toplam Kalite Yönetimi sayesinde rekabetin ve müşteri tatmininin gerçekleştirileceğine inanılarak ilk Malcolm Baldrige Ulusal Kalite Ödülü ( MBNQA ) 1988 yılında verilmiştir. Avrupa’da ise Toplam Kalite ile mükemmelliğe ulaşılarak müşteri çalışan memnuniyetinin sağlanacağı ve toplumsal gelişmeye doğru gidileceği düşünülerek ilk Avrupa Kalite Ödülü 1992 yılında sahibini bulmuştur. Ülkemizde ise TÜRKİYE KALİTE (KalDer) derneğinin vermiş olduğu ulusal kalite ödülü Avrupa Kalite ödülü kriterlerini esas alan bir ödüldür ve ilkini 1993 yılında BRİSA kazanmıştır. Birçok kuruluş yönetim stratejilerini kalite ödül model kriterlerine göre belirlemekte ve performanslarını bu kriterler çerçevesinde konan ölçütlere göre değerlendirmektedir. Bütünsel bir yaklaşım içeren kalite ödül modelleri kuruluşların kuvvetli yönlerini ve iyileştirmeye açık alanlarını tespit ederek kuruluşlarda sürekli gelişme ve iyileşmeyi sağlayan bir öz değerlendirme aracı olarak karşımıza çıkmaktadır. Çalışmamda, Dünyamızda rekabetin kapsam ve yoğunluğunun artmasıyla günden güne önemi artan ‘’Toplam Kalite Yönetimi’’ ve TKY konusunda verilen ‘’Ulusal Kalite Ödülleri’’ nin işletmeler açısından önemini ortaya koymak ve incelemek amaçlanmıştır. Ülkemiz de başarılı ve örnek kalite çalışmaları sergileyen kuruluşlara ödül veren KalDer ve ödül süreçleri incelenip, analiz edilmiş ve uygulamadan bir örnek verilmiştir. ABSTRACT QUALİTY AWARD ASSOCİATİON ON THE REVİEW PROCESS AND KALDER Adoption of the philosophy of total quality management, development, and help spread the awards given to quality control and quality assurance system in Japan in 1951 with the aim of improving the ödülü'dür Deming. Later in America, competition and customer satisfaction through Total Quality Management is being held the first Malcolm Baldrige National Quality Award, the believed (MBNQA) was given in 1988. Europe is to achieve excellence in Total Quality and customer satisfaction will be running and will go towards social development will be considered the first European Quality Award in 1992, has been found. Quality is our country, Turkey (KalDer), the association had given the national quality award criteria are based on the European Quality Award is a prize, and first won in 1993 BRISA Management strategies, many organizations are determined according to the criteria of quality award models and their performance under these criteria are evaluated according to criteria laid. Organizations with a holistic approach of quality award models, their strengths and identify areas for improvement in the organization that provides continuous development and improvement as a self-assessment tool, we have encountered. Working on my Earth, competition coverage and density increased from day to day importance of increasing''Total Quality Management''and TQM in the''National Quality Award''of the business in terms of importance to reveal, and it aimed to investigate. Our country successful and exemplary quality of work awarded to organizations that demonstrate and reward processes KalDer investigation and were analyzed and an example application.