Üç silindirli motora sahip tarımsal amaçlı bir traktörde biyodizel kullanımının performans ve emisyonlara etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Makine Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MURAT KARABULUT

Danışman: Cenk Sayın

Özet:

ÜÇ SİLİNDİRLİ MOTORA SAHİP TARIMSAL AMAÇLI BİR TRAKTÖRDE BİYODİZEL KULLANIMININ PERFORMANS VE EMİSYONLARA ETKİSİ Motorlu taşıtların birincil enerji kaynağı olarak kullanılan petrol türevi yakıtların kısıtlı olması, yenilenebilir ve alternatif olarak petrol kökenli yakıtların yerine kullanılacak yakıtlar üzerine yapılan araştırmaların yanı sıra bu yakıtların kullanılması durumunda performans ve emisyonlar üzerinde nasıl etki gösterdiği de araştırma konusu olmaktadır. Bu çalışmada, hacimsel olarak ticari motorin (%0), %5, %10, %20, %50 ve %100 oranlarında yerel tarımsal kaynaklardan elde edilmiş esterlerden üretilen biyodizel-dizel yakıt karışımları kullanılmıştır. Hazırlanan karışımların üç silindir tarımsal bir traktörde kullanılarak kuyruk milinden güç, egzozundan ise emisyon ölçümü alınarak motor parametreleri ve egzoz emisyon ölçümleri irdelenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre biyodizelin karbonmonoksit, karbondioksit, hidrokarbon, kükürt-dioksit emisyon değerlerinde gözlemlenebilir bir iyileşme söz konusu iken azot oksit değerlerinde artış gözlemlenmiştir. Motor performans değerlerinde ise biyodizelin ısıl değerinin motorine göre düşük olması nedeniyle bir miktar güç kaybı tespit edilmiştir. Buna bağlı olarak da özgül yakıt tüketimi değerlerinde artış gözlemlenmiştir. ABSTRACT EFFECT OF BIODIESEL ON THE EMISSION AND PERFORMANCE OF AN AGRICULTURAL TRACTOR HAVING THREE CYCLINDERS ENGINE Limited availability of fossil fuels, which is the primary energy source of the motor vehicle, causes studies to be made on alternative energy sources as well as the effect of their use in engine emissions and power output. In this study, different biodiesel – diesel mixtures containing diesel fuel (%0), 5%, 10%, 20%, 50% and 100% biodiesel by volume is tested. Biodiesel used was produced from methyl ester obtained from local agricultural resources and the diesel used was the available commercial rural diesel fuel. A standard agricultural tractor with a three-cylinder engine is utilized in the tests, prepared mixtures are used and engine emissions from the exhaust is monitored while power output is measured at PTO. The results of the tests showed that; with increasing biodiesel content in the fuel, an improvement in carbon-monoxide, carbone-dioxide, hydrocarbon, sulphur-dioxide emission values as well as an increase in nitrousoxide value is observed. Due to the low calorific value of biodiesel compared to diesel, an amount of loss in engine output and a slight increase in the specific fuel consumption is also observed.