Sağlık ocaklarında çalışan sağlık personelinin yönetimden beklentilerinin belirlenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Tıp Fakültesi, Dahili Tıp Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2003

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İLHAMİ PAŞA DİNÇ

Danışman: MELDA KARAVUŞ

Özet:

Ülkemizde temel sağlık hizmeti sunumunda yaşanan sorunlar sağlık ocağı personeli hizmetini olumsuz yönde etkilemektedir. Personelin yönetimden beklentilerinin meslek gruplarına göre farklılık gösterebileceği düşüncesiyle, sağlık ocağı personelinin yönetimden beklentilerinin belirlenmesi ve bunun sağlık politikacıları tarafından algılanması ve de buna yönelik çözümler üretilmesi temel sağlık hizmetlerinin sunumundaki başarı açısından öncelikli konular arasındadır. Bu çalışmanın amacı, Pendik İlçesi Sağlık Grup Başkanlığı'na bağlı sağlık ocaklarında çalışan sağlık personelinin yönetimden beklentilerinin belirlenmesi ve sağlık meslek gruplarına göre beklentilerin karşılaştırılması sonucunda sağlık politikacılarına daha etkili ve verimli planlama ve uygulama yapabilmeleri için bilgi sunmaktır. Araştırma Pendik İlçesi sınırlarında kalan toplam 14 sağlık ocağında çalışan sağlık personelinden, yönetici olmayanların tamamına uygulanmak amacıyla hazırlanmış ve % 90'nın üstünde katılımla sonuçlandırılmıştır. Yöneticilerin kişisel özellikleri, uygulamadaki özellikleri ve yaklaşım özelliklerini değerlendirebilmek amacıyla literatürden yararlanılarak hazırlanan ve toplam 36 önerme içeren anket formu sağlık personelince doldurulmuş ve yöneticilerin bu özellikleri 5'li Likert ölçeğinde değerlendirilmiştir. Genel anlamda puan kategorileri arasında en yüksek ortalamaya 64 puan ile kişisel özellikler yeterlilik skorunda, en düşük ortalamaya ise uygulama özellikleri yeterlilik puanında ulaşılmış, diğer iki kategori puanları ise bu iki değer arasında kalmıştır. Yöneticileri değerlendirirken sağlık personelinin cinsiyet, öğrenim durumu ve medeni durumuna göre farklılık göstermediği, yardımcı hizmet grubundaki personelin yöneticileri diğerlerine göre daha yüksek puanla değerlendirdiği, meslekte çalışma süresinin yaklaşım özellikleri puanıyla ve ilçede çalışma süresinin ise uygulama özellikleri ve yaklaşım özellikleri puanları ile korelasyon gösterdiği görülmüştür. Sağlık ocağı çatısı altında görev yapmanın saygınlığı artırılmalı, halkın bu hizmetlere en az hastane hizmetleri kadar güvenebilmesi ve bu hizmetleri talep edebilmesi için Sağlık Bakanlığı'nda sosyal pazarlama faaliyetlerine girişilmeli ve hizmetler kaynak yönünden yetersiz bırakılmamalıdır. 2. SUMMARY ASSESSMENT OF THE EXPECTATIONS OF THE HEALTH PERSONNEL WORKINK IN HEALTH CENTERS FROM THE ADMINISTRATION The problems in primary health care provision in Turkey impact the service quality given by health personnel in health centers. Expectations of health personnel from their administration could differ according to professions and determining these expectations, being perceived by health system decision makers and production of specific solutions are crucial for the success in primary health care provision. The aim of this study is to determine the expectations of health personnel working in health centers in Pendik District of Istanbul from their administration and to produce information for health system decision makers. The field survey was carried out in 14 health centers of Pendik District and over-90 % participation was realized. A questionnaire was prepared by the researcher in the light of literature. The questionnaire has 36 items about the personnel, approach and application characteristics of health administration. The evaluation was made in a 5-level Likert scale. The highest score was obtained in personal characteristics category, while the lowest was in application characteristics category. Scores did not differ according to gender, education level and marital status of health personnel. However, allied health personnel evaluated administration with higher scores. Significant correlations were found between professional experience and approach characteristics. Working in health centers should become a respectful status and the trust of people to health centers should be strengthened. Ministry of Health should support health centers with sufficient resources and carry out specific social marketing strategies in this direction.